Villeneuf de Marsan

19 juni 2018 - Villeneuve-de-Marsan, Frankrijk

Dinsdag 19 juni

Gisteravond bleef het miezerig weer en ons bezig gehouden met de volgende etappe.
Toen we naar bed gingen was het droog en nog even naar het prachtige uitzicht over de stad Bilbao gekeken met als die lichtjes!
Vanmorgen donkergrijs en een druilerig regentje. Na het ochtendgebeuren de camper naar boven gereden om het vuile water te lossen (zo vuil was het nou ook weer niet!) Om 8.55 weggereden, naar beneden en het was voor de Tom Tom juffrouw in Bilbao ook veranderd want zij wist er geen eind aan! Na een paar rondjes in Bilbao (spits!) zagen we gelukkig borden die naar San Sebastian verwezen. Die gevolgd en kwamen op de goede weg. De Tom Tom juffrouw bedankte ons dat we het zelf gevonden hadden! Ook de A8 was behoorlijk druk, veel vrachtverkeer die langs deze kant van de Pyreneeën van of naar het zuiden toe rijden. Stukje tolweg en dan weer stukje tolvrij en zo gaat dat een paar keer. We drinken om half elf koffie en gaan dan meteen even tanken want hier in Spanje is de diesel goedkoper als in Frankrijk (we betaalden in Spanje 125/L en zagen aan de tolweg in Frankrijk 165/L !) we reden om 11.15 de Spaans/Franse grens over en een Duitser voor ons moest aan de kant voor controle! Ook stond er een enorme rij vrachtwagens voor de grens! Met de grensovergang werd ook het weer beter, de temperatuur liep op en de zon liet zich steeds vaker zien. De tolweg af en afslag Dax en over de binnenweg richting Mont Marsan. Om half één gestopt om te eten en om zo weer in het gewone ritme te komen. We stonden op een parkeerplaats waar ook een monument is voor 105 militairen die tussen 1952 en 1962 in Algerije gesneuveld waren. Na het eten weer verder en kwamen om 13.45 in Villeneuf de Marsan aan. Op een camperplaats voor 7 campers. Wij waren no 4 dus konden we uitzoeken. In de hoek was nog plaats en daar neergezet, luifel stukje uit, stoelen er uit, schotel in de astra3 stand  en Bep nog een klein wasje voordat zij ook onder de luifel plaatsnam. Het is bijna 30 graden, heerlijk weer! Om half vier lopen we naar het dorp dat ong 2000 inwoners heeft. Het is 800m lopen en Bep vindt dat ver zat met deze temperatuur. Maar het heeft twee rugby velden met tribune en ook een voetbalveld met tribune. Verders vinden wij er een postkantoor waar je ook pinnen kunt, een politiebureau, gemeentehuis school en wat winkeltjes. Ook staan er wat winkels leeg en te huur. Bij de bakker halen we brood en bij de Casino (supermarkt) halen we nog wat voor bij de koffie. Ik denk dat je het dorp niet uit hoeft voor de dagelijkse dingen die je nodig hebt. Ook de kerk bekijken we nog even maar is niet veel bijzonders over te vertellen. Dan weer rustig aan naar de camper. We zitten gelukkig aan de schaduwkant want in de zon is het warm. We houden de vijf in de klok weer in ere en nemen een koud wit wijntje wat goed smaakt met deze warmte. Bep gaat een warm klusje tegemoet als ze het eten gaat maken! Na de afwas gaan we buiten zitten want binnen is het 29 graden!

1. Marije:
    20 juni 2018
    Ik ben weer helemaal bij. Snap ook wel dat je niet alle kerken en ruïnes, hoopjes stenen, kunt ‘bewonderen’.
    Kom veilig thuis!
  2. Diane Honingh:
    20 juni 2018
    Was er niet een leuk restaurantje in het dorp. Hoefde dat arme mens niet in die hete camper te koken! Vandaag (woensdag) zou een zomerse dag worden hier... vooralsnog is het grijs.