Haro

11 juni 2024 - Briñas, Spanje

Dinsdag 11 juni

Gisteravond niet aan kaarten toegekomen, Bep had haar zuster aan de telefoon waar het erg goed mee gaat met haar nieuwe heup. Maar ja, zuster met elkaar bellen duurt meestal even! Nog TV teruggekeken en toen was het bedtijd!

Vanmorgen koud in de camper, 14graden! Maar de zon doet al weer zijn best om de camper op te warmen. Geen wolkje aan de lucht, prachtig blauw.

We vertrekken om 9.55 en het is 15 graden en de lucht betrekt wat. We rijden richting Palencia over de A62 richting Burgos, een beetje een saaie weg. De temperatuur schommelt tussen de 13 en 16 graden en de zon is helemaal verdwenen.

Even voor Burgos koffie gedronken op een parkeerplaats. Dan weer verder richting Mirande waar we tussen de 700 en 900 meter hoogte rijden. Om ons heen hoge bergen.

Het begint wat te regenen en we komen om 12.10 aan op de camping van Haro en het is gelukkig droog. Maar de camping ligt over de rivier en ook laag, dus zouden we moeten klimmen naar de stad. Er is ook een camperplaats aan de andere kant van de stad en daar rijden we naar toe. Mooie camperplaats achter een hek en op beton. Bep het schuifhek elektrisch open gedaan en wij de camper op een mooi plaatsje gezet. Plaats voor 20 campers en er staan er twee!

Dan eerst eten en ik een oriëntatie ronde gemaakt. Bep heeft geen zin om de stad in te gaan want alle winkels die Bep leuk vindt zijn tot 5 uur gesloten.

Ik loop richting oude centrum en zie een kerk in de steigers. Daarachter is nog een kerk, Basilica de Nuestra Señora de la Vega uit 1703. Loop verder omhoog, want de belangrijkste kerk staat meestal op het hoogste punt van de stad. Kom bij Iglesia de Santa Thomas die mooi van binnen moet zijn maar ook op slot is. ( ik denk dat ze me door hebben, ik kom alleen maar om te kijken en niet om te bidden!) Deze kerk was in 1525 klaar.

Ook nog het Palacio de los Condes de Haro, waar de graven van Haro vertoefden. Gebouwd eind 16e, begin 17e eeuw. Loop nog wat straatjes door waar alleen cafeetjes open zijn. Ook de VVV is gesloten. Dan loop ik weer terug naar de camper waar Bep zit te breien.

Haro heeft 11.500 inwoners en is de hoofdstad van de Rioja wijn. Sinds het begin van de 19e eeuw heeft Haro een wereldwijde reputatie opgebouwd als belangrijkste wijnstad in de Rioja wijnstreek. Het aantal Bodega’s is in 50 jaar 8x vermenigvuldigd tot 574 Bodega”s.

Ook hier waren de Romeinen al en bouwden er een fort, Castrum Bibilium. De eerste vermelding van Haro dateert van 1040.

We drinken thee en daarna gaan we nog even aan de loop, naar een supermarkt hier in de buurt. We hebben gisteren brood gekocht maar dat is niet (meer) te eten!

Het is slechts 400m lopen en een mooie supermarkt. We nemen de dingen mee die we nodig hebben en gaan terug. Het is geen weer om buiten te zitten dus drinken we een wijntje binnen in de camper.

Bep gaat om 7 uur eten maken. Na het eten eerst nog TV kijken en dan kaarten?

1. Diane Honingh:
    11 juni 2024
    Zet m op met skip Bo vanavond Ma!

O, pa… misschien moet je gewoon pas aan einde van de middag naar die kerken. Als de winkels ook open zijn 😜
  2. Tom:
    14 juni 2024
    14 graden in de camper is wel erg koud! Worden jullie wel herinnerd aan de Nederlandse temperaturen

Jouw reactie