Mendigorria

15 juni 2024 - Puente La Reina, Spanje

Zaterdag 15 juni

Gisteravond heerlijk gegeten en gelukkig heeft Natas zich al beschikbaar gesteld om ons over 15 jaar hier heen te brengen en een beetje op ons te passen! Daarna de wedstrijd Duitsland-Schotland bekeken en zag dat de Duitsers beduidend sterker waren dan de Schotten. Net voor de rust nog een rode kaart voor de Schotten en 3-0. Tweede helft had doelman Neuer van Duitsland niets te doen al werd hij verrast door zijn eigen verdediger en werd de eindstand 5-1. Volgens mij zei Frank Snoeks het jaren geleden al dat de Schotten bij een toernooi meestal eerder thuis zijn dan de ansichtkaarten die ze naar huis sturen! (Hoop dat het bij ons niet zo uitkomt!)

Vanmorgen half bewolkt en al weer drukte op de camping. Heel veel kleine kinderen die al vroeg wakker zijn en verzorgd moeten worden. We eten buiten omringd door Spanjaarden. Voor de koffie nog wat klusjes. De Nederlandse buren gaan vandaag naar Pamplona en vragen ons waar je het best parkeren kan. Wij gaan aan de koffie en daarna pak ik de fiets om naar die opgraving te gaan van een oude Romeinse stad. Bep heeft daar niets mee (oude stenen!) maar ik vind het wel interessant. Het is nog 5,5 km weg met een paar behoorlijke beklimmingen erin (alle hens aan dek!) Kom daar aan en ga eerst naar de kapel, Ermita Virgin Andión. Een oude kapel die nog is overgebleven toen de stad Andión heette.

Ik ga naar binnen en kom voor een hek zodat je alleen kunt kijken en niet naar binnen kunt.

Dan loop ik naar het Museum waar wat spullen liggen die ze bij de opgravingen van de stad Andelos gevonden hebben. Zie eerst niemand maar dan komt er een juffrouw en ik koop een kaartje voor €1,25 (pensionado) en kom in gesprek met haar. Ben de eerste klant en gaat om 2 uur dicht. Ik zie een Romeinse helm liggen en vraag of dat een authentieke helm is. Dat is hij niet, het is een replica. Ze zegt, zet hem eens op! Ik zeg dat mijn hoofd veel te groot is voor die helm maar ze blijft aandringen en dus ik de helm op. Ik vraag haar om daar een foto van te maken en dat doet ze! Een Romeinse Centurion met een bril en een te kleine helm!

Ik loop de opgraving rond en je moet natuurlijk veel inlevingsvermogen hebben om te zien hoe het was. Er woonden toen 2500 mensen daar en het vernuftige was dat ze een watervoorziening hadden gemaakt met een reservoir van 20.000m3 500 m buiten de stad die gevoed werd door een riviertje waar ze 3km verder een dam hadden aangelegd om zo het water te doen Stijgen om het reservoir te vullen. Maar ook het prachtige uitzicht dat je hebt vanaf die plaats. Daarom zag ik ook dat ik me gisteren vergist had, want ik zag geen stuwmeer maar een heel veld met netten die over de fruitbomen gespannen zijn.

Van de 4e eeuw tot de middeleeuwen is er weinig bekend over de stad. Het werd later Andión genoemd en is na 1348 ontvolkt vanwege de pest. In de 20e eeuw zijn ze met de opgravingen begonnen

Ik fiets nog even naar het reservoir en dan weer terug naar de camping. Als ik terug ben gaan we eten en de Spanjaarden treffen het want het is prachtig weer. Er wordt veel gebakken en gebraden! Na het eten gaat Bep wat breien en ik wat schrijven onder de luifel.

Het wordt een rustige middag waar we al vast wat opruimen en ik mijn fiets achterop de camper zet. Het is nog steeds druk op de camping en de kinderen vermaken zich prima.

Het is dan ook een prachtige camping waar van alles te doen is.

Na de thee weer een wijntje en Bep gaat vanavond weer zelf eten maken.

Ik kijk nog een stukje Spanje- Kroatië dat 3-0 wordt.

Dan alvast wat opruimen om morgen weer te vertrekken .

1. Diane Honingh:
    15 juni 2024
    Die mevrouw van het museum had vanavond een goed verhaal bij het eten: er was een oud Nederlands mannetje en die heb ik die helm op
    Laten zetten, je weet niet wat je zag!
  2. Tom:
    15 juni 2024
    Tot nu toe is het EK niet zo enerverend vind ik. Elke wedstrijd wint degene waarvan je het verwacht met saai spel en overtuigende cijfers! Dat is alleen leuk als Nederland elke wedstrijd zo wint :P.

Ik denk dat je nog even terug moet gaan om te vragen waar ze zulke helmen verkopen, kan je die thuis opdoen als het regent. Staat je goed!

Jouw reactie