Nuévalas

1 mei 2024 - Camping Lago Resort, Spanje

Woensdag 1 mei

Gisteravond nog voetballen gekeken en Real Madrid ontsnapte aan een nederlaag tegen Bayern München. Het werd vlak voor tijd 2-2 door een penalty.

Vanmorgen bewolkt en zo’ 12 graden buiten toen we opstonden.

Het is nog niet echt Spaans weer wat we verwacht hadden.

Vandaag, 1 mei, is een vrije dag voor de Spanjaarden. Ze noemen het hier “de dag van de arbeiders”. We drinken koffie in de camper, de zon schijnt maar er staat een koude Noorder wind. Ik loop nog even naar het dorp en zie dat er twee kleine supermarkten zijn, schuin tegenover elkaar!

Rond Nuévalos is al vroege bewoning. Vanaf de 2e eeuw v. Chr. tot de 4e eeuw na Chr. Men vond daar resten van Keltische en Romeinse bewoners.

De geschiedenis van Nuévalos is verbonden met de orde van het Heilige graf van Calatayud sinds 1156 toen Raymon Berenguer IV hun de heerschappij van die plaats verleende. Het kasteel was een bijna onneembare vesting want in 1362 eiste de Castaliaanse Koning de overgave van de stad maar de verdedigers hielden stand en de koning kreeg zijn zin niet. 12 jaar later probeerde hij het nog eens maar slaagde er niet in de stad in te nemen.

Als ik terug kom dan gaan we lekker buiten zitten maar wel met een vest aan. De zon is heerlijk maar de wind is koud, daarom eten we binnen en na het eten gaan we nog een stukje wandelen. We wandelen langs de oever van het stuwmeer. Het water staat vast hoog want het pad verdwijnt in het water en dan kunnen we niet verder. Gaan terug en hebben samen toch ruim 3 km gelopen. Maar de wandeling van gisteren zit toch nog wel in de benen!

We gaan lekker in de luwte zitten van de camper en daar is het best goed toeven, Bep een boek en ik de iPad. We drinken nog thee buiten maar daarna wordt het fris en drinken we een wijntje binnen. Als Bep eten maken gaat ga ik het blog in elkaar flansen.

1. Tom:
    2 mei 2024
    Nu wel een rondje gelopen? Zo stom dat het 2-2 werd, Bayern had moeten winnen. Ook erg goed dat Dortmund had gewonnen van PSG! Hopelijk komt er een herleving van de finale van de champions league van 2013: bayern-dortmund
  2. Freddy Boot:
    2 mei 2024
    Mooi hoor en leuk om jullie verhalen weer te lezen. Hier is het momenteel erg lekker weer, maar troost je, want morgen gaan we zo’n tien graden lager, dus het komt goed🤣
    Veel plezier en geniet van de mooie omgeving. Groet Fred
  3. Diane Honingh:
    2 mei 2024
    Wat jammer van de temperatuur, maar droog weer is al heel lekker. Hier is het nog heerlijk, wel af en toe een flinke wolk en als er dan net een windje opsteekt moet m’n jurkje toch maar even aan!

Jouw reactie