Wandeling

30 april 2024 - Camping Lago Resort, Spanje

Dinsdag 30 april

Gisteravond TV gekeken, de camper staat gunstig om via de schotel TV te ontvangen.

Er staan wel hoge bomen maar daar hebben we geen last van, ook de zon niet.

Vanmorgen strak blauwe lucht, zon, maar ook nog wel fris.

Bep heeft de was bij elkaar gezocht en wij dat in de wasmachine gestopt.

Dan ontbijten en ik brood halen dat je hier in het restaurant kan kopen. Ondertussen is de was klaar en maak ik een lijntje en Bep hangt het op. We drinken koffie en besluiten hier nog een dag langer te blijven omdat 1 mei een vrije dag is in Spanje en er veel Spanjaarden op uit gaan! Dus ga ik een extra dag bespreken en dat kan, alleen bij feestdagen geen reductie!

Daarna de wandelschoenen gepakt en een wandeling gaan maken. We zouden naar de watervallen gaan maar het pad liep anders! We liepen een tijdje langs het riviertje de Rio Piedra. Dan gaat het pad omhoog en zien een bordje Monasteria de Piedra, 1,2 km!

Dat pad liep best steil omhoog naar het klooster. Eenmaal boven zijn we daar wat rondgelopen maar niet in het klooster geweest want we moesten ook nog terug.

Het klooster ligt op de meest kale plekken van Spanje en op 736m hoogte. De oorsprong gaat terug naar 1194 toen koning Alfons II van Aragon en zijn vrouw Doña Sacha een oud Moors kasteel schonken aan de monniken van Poblet om een klooster te bouwen om zo het Christelijke geloof in dit gebied te vestigen. Het werd tussen 1195 en 1216 gebouwd. Het werd gebouwd voor defensieve kracht met een web van kleine forten eromheen. In 1835 werd het gesloten en in 1840 gekocht door een rijke Catalaanse koopman. Zijn zoon  maakte er een park bij en legde loopbruggen aan en er kwam een viskwekerij.

In 1886 werd Monasterio de Piedra afgestaan aan de Spaanse regering.

Het is nu geen klooster meer, het is een Hotel met een Spa. Een stuk kan je nog wel bezichtigen.

Dat deden we dus niet, we zouden misschien over de weg terug maar zagen daar vanaf.

We gingen dezelfde weg terug. Maar naar beneden gaat sneller dan omhoog. We waren om 14.20 weer terug en er stond 9,1 km op mijn telefoon! En dat met een behoorlijk hoogteverschil!

Bep haalt de was van de lijn en legt dat weer netjes terug in de kast. Ik ruim de spullen op. We eten nog wat met een kop koffie en gaan genieten van de zon, hoewel er toch wat wolken zijn.

We nemen nog een wijntje op ons eigen terras en dan gaan we eten in het restaurant. Buik vol met een fles wijn voor €15,— pp. om 8 uur zijn we weer in de camper en worden nog gebeld door de familieleden uit Marken.

1. Diane Honingh:
    30 april 2024
    Een behoorlijk wandeling, enne… geen rondje!
    Makkelijk hoor, uiteten! Morgen weer?
  2. Tom:
    1 mei 2024
    Mooie foto’s! Heel onnatuurlijk om geen rondje te lopen, maar met 9,1 km was het al een flinke wandeling 😮‍💨

Jouw reactie