Uña

24 april 2023 - Uña, Spanje

Maandag 24 april

Gisteravond naar het programma van Yvonne Jaspers gekeken over “boeren in Europa “

Mooi programma waar ze samen met Betty de chauffeuse  Nederlandse boeren bezoekt die met hard werken daar hun boerderij bestieren.

Vanmorgen op een paar wolkjes na een blauwe hemel en 16 graden in de camper toen we uit bed stapten.

Camper weer rijklaar en we vertrekken om 9.35. Eerst nog tanken dat hier 1 km vandaan is. Dit keer voor €1,559/L

We gaan over de N420 die evenwijdig aan de rivier Rio Turia loopt. Dus nogal een grillige weg met veel bochten en door Kloven en soms smal!

Even voor de afslag naar de N420 gaan we koffie drinken. We zitten dan op bijna 1200 meter en het is 17graden. Dan de N420 wat een best mooie weg is door een mooi landschap. Langs de rivier waren al wat bomen, langs de N420 begint het steeds wat groener te worden.

Wel nog een paar Cols over waarvan die van 1302m de hoogste was. Maar je hebt het niet zo in de gaten omdat je op een hoogvlakte rijdt!

We rijden naar Cuenca wat een mooi oud centrum heeft.

Even een dingetje om te parkeren maar op het marktplein, waar vandaag geen markt is, is ruimte genoeg. We zijn daar om 12.25 en gaan eten. Ik vraag iemand de weg naar het centrum en hij wijst me de weg en het zou één km lopen zijn.

Dus na het eten wij op pad en ik vertrouwde het niet helemaal en vroeg het nogmaals aan een andere jongen die wel goed Engels sprak. Die liep een stukje met ons mee maar vertelde dat het nog 3 kwartier lopen was en het laatste stuk steil naar boven!

Wij terug en een parkeerplaats, die de jongen op google maps had aangewezen, opgezocht dichterbij het oude centrum. Dan naar boven wat erg steil is. Halverwege stopte Bep ermee omdat ze weer last van haar knie kreeg. Ik dus alleen naar boven en de laatste helft ging met trappen, ook niet bevordelijk voor mijn knie! (We worden oud en beginnen hier en daar te piepen en te kraken!)

Eenmaal boven kom ik op het Plaza Major waar veel mensen op het terras zitten. Het gemeentehuis uit de 18e eeuw en de grote kathedraal waar ze in 1177 mee begonnen zijn te bouwen. Dit naar aanleiding van de verovering door Alfons VIII van de stad op de Moren die er vanaf de 8e eeuw waren en er een burcht bouwden en de stad ommuurd hadden.

De kathedraal, Nuestra Señora de Graci, is een rijke kerk waar ik naar binnen ging. Wel entree betalen, €4,50, en het is heel groot van binnen, best de moeite waard. Rijk versiert, mooi koor en ook diverse hoogwaardigheidsbekleders liggen er begraven. Bij de kloostergang kon je naar buiten en had je een mooi uitzicht. Ook op het 16e eeuwse klooster dat nu Hotel is.

Er is ook nog een kasteel maar dan moest ik nog een stuk hoger en ik vond het wel mooi zo.

Bep zat beneden te wachten dus ik weer terug. Parkeergeld betaald en wij weer door de stad die erg druk is. Cuenca is dan ook een behoorlijke stad van ruim 55.000 inwoners.

Maar we komen er uit en gaan via de CM 2106 richting camperplaats met alle voorzieningen.

Eerst wel een mooie brede weg maar als we de col over gaan zijn er erg veel bochten en is de weg ook wat smaller. Maar we komen in het dorpje Uña aan dat 97 inwoners heeft.

Het is even zoeken waar de camperplaats is en ik vraag het in een restaurant. Een engels sprekende vrouw verteld het mij en we rijden er naar toe. Zoeken een mooi plaatsje en er staan nog een paar campers maar ook veel busjes met bergbeklimmers en wandelaars wat je hier heel goed kan doen. Wij aan de thee en als we aan een glaasje zitten krijgen we nog Face Time bericht uit Marken zodat we weer op de hoogte zijn van allerlei zaken. We hebben trouwens veel contact met de familie, hoe anders was dat vroeger!

Bep gaat om 19.20 eten maken wat weer heerlijk smaakt.

Om 20.15 gaat de zon achter de berg en dan wordt het frisser ook al omdat we op bijna 1200m hoogte zitten.

1. Diane Honingh:
    25 april 2023
    Wat een prachtige blauwe lucht op iedere foto. Het is hier niet bijzonder. Het lijkt vaker meer op herfst dan voorjaar. Bah!
  2. Tom:
    26 april 2023
    Wat ziet het er heerlijk uit op de foto's! Ik ben jaloers :). Enne... de volgende keer dus misschien op vakantie gaan naar een land met minder hoogteverschil? Dan kom je alleen niet zo ver, want dan moet je in NL blijven denk ik...