Weimar

4 september 2020 - Weimar, Duitsland

Vrijdag 4 september

Gisteravond nog een spelletje Scrabbel gedaan voordat we TV gingen kijken. De stand is weer gelijk want Bep won

Ook een flinke regenbui tot 11 uur en daarna droog

Vanmorgen bewolkt maar niet koud.

We vertrokken om 9 uur uit Maagdenburg, was wel druk in de stad. Over de 81 naar Egeln wat een vrij drukke weg is en daar de 180 naar Aschersleben. Verder over de 86 naar Sangerhausen over de “Strasse der Romantiek”! Weinig romantiek ontdekt maar je gaat een stukje door de Harz wat behoorlijk heuvelachtig is, maar wel een mooi gebied. Ook heel veel windmolens boven op de heuvels! Maar geen parkeerplaats te vinden en Sangerhausen in gereden en bij een groot winkelcentrum geparkeerd en daar koffie gedronken.

We rijden dag over een stuk autobahn, de 71, door een mooi gebied. Slaan af richting Weimar en hadden een camping op het oog daar vlak bij. We kwamen op de camping in Ettersburg en het weggetje deed al niet goed aan. Vol met kuilen die vol water stonden. Ook de eerst aanblik van de camping was niet goed, een beetje “ik vertrek” camping. Waren maar 35 plaatsen en de helft bezet en de plaatsen die over waren stonden prutsporen van campers of caravans die waren vertrokken. Dit geheel omzoomd door bomen besloten wij verder te gaan.

Het plan was om hiervandaan op de fiets naar Buchenwald te gaan en de volgende dag op de fiets naar Weimar. Maar de plannen werden gewijzigd en we reden naar de camperplaats in Weimar om dan later naar Buchenwald te gaan. Camperplaats voor 20 campers, stonden er 18 en nog een mooi plaatsje voor ons.

Camper geïnstalleerd, zelfvoorzienend, want er zijn maar 8 stopcontacten.

Eerst gegeten en daarna zijn we naar de Altstadt van Weimar gelopen.

We staan bij een groot zwembad en een prachtig park waar we doorheen lopen.

Weimar heeft 65.000 inwoners en heeft een Universiteit, is toeristisch ingesteld en heeft een industrieel centrum.

Het werd al in 899 vermeld en kreeg in 1410 stadsrechten. Het was een intellectuele thuishaven rond de kring van Goethe. Die was toneelschrijver, filosoof, dichter, natuuronderzoeker en staatsman. Ook Schiller behoorde tot die kringen.

In 1937 werd in de buurt het concentratiekamp Buchenwald opgericht. De beruchtste kampcommandant was Karl Koch.

In 1945 werd de historische binnenstad ernstig beschadigd door bombardementen.

Vlak na de oorlog werd veel van de verwoeste gebouwen herbouwd vanwege het grote belang van de Duitse cultuurgeschiedenis.

Van het einde van WOII tot 1949 lag Weimar in de Sovjet bezettingszone en van 1949 tot 1990 was het van de DDR.

We liepen langs het grote zwembad en door het prachtige park.

We lopen naar de Altstadt en daar is het erg druk! Ook hier is de anderhalve meter moeilijk te handhaven. Ook nog een demonstratie van een dertigtal klimaatactivisten die onder begeleiding van de politie door de stad lopen.

Mooie pleinen met ook hier markt. Ook paardenkoetsen (Natas!) rijden door de stad, evenals een kleine hop no hop off busje. Ook zien we nog een bruidspaar in een koets en dat is de oorzaak dat we niet in de kerk kunnen. We lopen zo door het oude gedeelte en hebben het wel snel gezien, ook vanwege de drukte. We hebben een indruk van de stad en lopen weer door het mooie park terug naar de camper.

We drinken de thee buiten en ook het wijntje.

Er is een Pizza restaurant hier vlak bij en ik haal voor ons een pizza, lekker makkelijk voor Bep.

Na het eten gaan we onder de douche en gaan fris en fruitig aan de thee!

Ik loop nog even over de camperplaats en tel 30 campers met nog 5 op de gewone parkeerplaats.

Ik lees een blog van mensen die nu langs de Moezel rijden. Je moet er vroeg bij zijn om een plaatsje te vinden want na drie uur is alles vol, ook de campings!

1. Diane Honingh:
    5 september 2020
    Die romantiek moest je ook niet langs de weg zoeken maar in je camper!