Maagdenburg

3 september 2020 - Maagdenburg, Duitsland

Donderdag 3 september

Gisteravond weer weinig op TV en nog een spelletje Scrabbel gedaan, dat ik weer won en nu dus één punt voor sta.

Ook nog een stukje debat over Grappenhaus gekeken en hij ging over de knie bij de oppositie. Hij heeft natuurlijk een grote fout gemaakt omdat hij de anderhalve meter niet heeft aangehouden bij zijn huwelijk. Daarom zal hij minder geloofwaardig overkomen want hij is de man die over de maatregelingen gaat. Maar in een oud boek staat: “Wie zonder zonden zijn, werpe de eerste steen”.

Vanmorgen om half acht een behoorlijk geronk op de Elbe. Een vrachtschip stoomde tegen de stroom op met halve lading. De Elbe stroomt hier behoorlijk en het schip moest aardig wat toeren  maken om er tegen in te komen.

Het is prachtig weer, volop zon en een strakblauwe lucht. Dan zouden we nog een dag langer blijven.

Dus na het eten de fietsen er af en eerst nog koffie gedronken. Bep had wel enige voorwaarden aan deze fietstocht verbonden, mocht niet te lang zijn want haar achterste had nog de naweeën van eergisteren. Dus op de fiets langs de Elbe, stroomopwaarts. Ik had gezien dat er een Lidl was en dat daar dan mooi het keerpunt zou worden. Mooie rit en in Salbke de Lidl in en daar wat boodschappen in de fietstassen geladen. Dan weer terug. Mooi ruim twee uurtjes gefietst en even voor etenstijd weer terug.

In de voorwaarden van Bep stond ook dat we vanmiddag nog even de stad in zouden gaan.

Dat deden we dus ook maar met een klein omweggetje omdat ik langs het Otto von Guericke centrum wilde lopen. Maar was gesloten. Otto von Guericke was een Duits natuurkundige en bestuurder. Hij studeerde rechten in Leipzig en in Leiden wis en natuurkunde. Hij was van 1646 tot 1681 burgemeester van Maagdenburg. Hij was ook de uitvinder van de vacuümpomp en de elektriseermachine en het verband tussen luchtdruk en het weer. Beroemd is zijn experiment met de Maagdenburger halve bollen die hij dmv de lucht er uit de zuigen, aan elkaar bleven zitten.

We liepen verder, over de Alte Markt waar weer markt was. Dan wat winkels en ook het grote winkelcentrum waar van alles te koop is! Hier een tijdje rond gescharreld en verder gelopen naar het Domplein waar vier oude Fordjes stonden. Dan lopen we weer terug en zijn half vier weer bij de camper. Stoelen er uit en buiten gaan zitten. Maar het is net als de afgelopen dagen, ‘s morgens prachtig weer en dan neemt de bewolking toe en aan het einde van de middag geen zon meer en wat wind.

We drinken buiten thee maar als het tijd wordt voor een wijntje gaan we naar binnen.

Om half zes valt er een spat regen en een uur later regent het.

Even over Maagdenburg: er zijn weinig oude gebouwen, heel veel nieuwbouw en er wordt ook veel gebouwd. Heel veel weinig verhullende beelden van mensen, heel weinig gekleurde medemensen en ook geen hoofddoekjes gezien op straat, heel anders dan bij ons in de grotere steden.

1. Diane Honingh:
    3 september 2020
    Wat fijn dat het mooi weer was overdag. Het heeft zo ongeveer de hele dag geregend. Wat een verschil met gisteren!
    Nog iets leuks gekocht daar mam?