Nog een dag Vollenhove

9 september 2021 - Vollenhove, Nederland

Donderdag 9 september

We zouden gisteravond nog een potje scrabbelen maar niet van gekomen, sta nog steeds één punt voor.

Hele heldere hemel toen we naar bed gingen.

Vanmorgen weer prachtig weer, de zon scheen heerlijk op de camper. Meteen stoelen er uit en na het ontbijt buiten gaan zitten.

Omdat het weer zo’n mooi is besluiten we hier nog een dag te blijven. Er zijn nog meer familieleden van Bep die hier wonen en misschien kunnen we die ook nog ontmoeten

Dus eerst koffie gedronken en er een rustige ochtend van gemaakt want het was warm!

Maar ook die familieleden waar Bep contact mee heeft zijn met de camper op vakantie!

Na het eten naar Vollenhove gelopen, over de voormalige dijk en langs de ijsbaan (‘swinters)

We raakte aan de praat met een vrouw, van dezelfde leeftijd als wij,  en heel haar leven al in Vollenhove woont. We liepen langs het voormalige huis van ome Ab en zij wist dat dus en wist nog veel meer te vertellen, leuk! We lopen verder naar de palingrokerij die van Konter dat ook van een familielid geweest is. 15 euro voor een pond gerookte aal en het is jammer, zei Bep, dat we zaterdag ook al aal moeten roken anders had ik een pondje meegenomen!

We lopen langs het beeld van de Bordings die in 1849 14 dagen op een ijsschots zaten (tante Henny!) De Vollenhovense vissers vonden hen maar vader Klaas en zijn zoon zijn daar gestorven en begraven. Jacob Bording is naar Durgerdam terug gegaan.

We lopen langs de oude vissershaven en komen in de Grote of St Nicolaaskerk die sinds 1578 Hervormd is. Daar is een echtpaar die de boel in de gaten houdt en Bep raakt met de vrouw aan de praat en ik met de man. Hele verhalen en de man had nog op de kleuterschool gezeten toen tante Ada daar kleuterjuf was.

Hele grote kerk met weinig versierselen zoals in de meeste Hervormde kerken. De kerk had vele verbouwingen en restauraties ondergaan en de laatste was tussen 1968 en 1977.

We lopen langs een paar mooie monumentale panden en komen zo in de Schapensteeg waar Bep haar opa en oma hebben gewoond. Nu woont daar een kleinzoon die een kapperszaak heeft in Vollenhove. Dan komen we langs de Heilige Geestkapel(1380) dat eerst een gasthuis was voor zieke mensen. Later is er een school in geweest en opslag voor turf en ook voor zeilen en netten van de vissers.

In 1799 is het de Rooms Katholieke kerk geworden omdat zij geen kerk meer hadden in Vollenhove. Maar in 1953 bouwden de katholieken weer een eigen kerk.

Verder langs de Kleine Maria kerk die in 1423 gebouwd is op de plaats van een kapel van 1380. De toren was in 1458 klaar. Deze kerk was ook katholiek maar is in 1580 Gereformeerd geworden.  Ook deze kerk heeft diverse restauraties ondergaan en de laatste was in 1911.

Er zijn in Vollenhove ook nog 9 Havenzate oftewel Herenboerderijen.

Mooi stadje met veel oude gebouwen en we gaan terug door het park van het voormalige kasteel Toutenburg.

Eenmaal terug gaat Bep meteen douchen en ik ga na de thee.

Het is wel al wat drukker geworden want zaterdag is er palingroken op de haven.

We nemen een wijntje want het is onze laatste dag van deze reis, we gaan morgen weer terug naar de thuisbasis.

Bep maakt het eten en als dat op is ga ik de vuilnis weggooien en kom in gesprek met een man die ook zijn vuilnis wegbrengt en het blijkt dat zijn oma ook Ouderling heet, net als Bep.

Dus nog hele gesprekken bij de vuilcontainer.

Als ik terug kom is het al te laat om nog buiten te gaan zitten en ruim de stoelen op en ga naar binnen dit afmaken.