Van Meppen naar Meppel

6 september 2021 - Meppel, Nederland

Maandag 6 september

Gisteren helemaal vergeten te schrijven dat Max Verstappen aan de verwachtingen voldaan heeft en de GP van Zandvoort heeft gewonnen en daarmee de kop om het kampioenschap heeft genomen.

Wij naar Heel Holland bakt gekeken dat nu met “oude” deelnemers in de koude tent gebakken moet worden. Ook gezien dat Winston niet bij ons is geweest met de Postcodeloterij, maar volgende week zijn we weer thuis en kan hij gerust langs komen!

Vanmorgen weer mooi weer, alleen heeft het erg gedauwd en is het fris.

Als Bep dr haar weer in de krul zit na het douchen gaan we eerst naar de Aldi om nog wat boodschappen te doen. Daar vertrekken we om half elf naar de 402 en even daarna een mooie parkeerplaats en gaan we koffie drinken.

We rijden om 11.10 ons Vaderland weer binnen na 72 dagen in het buitenland te hebben gebivakkeerd. Over de A 37 en die volgen we tot de afslag Ruinerwold. Daarvandaan binnendoor naar Meppel waar we via de binnenstad en grachtjes (Tom Tom) op de camperplaats in Meppel aankomen. Er zijn nog plaatsen genoeg en een oudere rouw spreekt ons aan dat we niet naast hun kunnen staan omdat wij te groot zijn en zij de brug dan niet meer kan zien!

Maar er zijn plaatsen genoeg en wij vinden een mooie plaats met zicht op het water.

Stroom er op, stoelen er uit en ik eerst naar de havenmeester om te betalen. Dat gedaan hebbende in de stoel gaan zitten en even genieten van het weer.

We eten voor het gemak binnen en na het eten komt er een tuindersvlet met een man en een vrouw en leggen aan net voor ons. Ik heb ook een paar tuindersvletten gehad en vroeg aan de man of hij uit West Friesland komt, omdat die boten daar hebben gevaren. De boot was van zijn vader geweest en hij had hem helemaal opgeknapt. Ook een andere, geruisloze, motor ingezet want die van mij hadden een luchtgekoelde Lister en die maakte veel lawaai. Hij had ook een tractor opgeknapt en had daar een aanhangwagen achter om de boot te vervoeren. Want hij durfde het IJsselmeer er niet mee over. Met tractor en boot op de aanhangwagen vanaf Alkmaar(waar ze wonen) allemaal binnendoor naar Blokzijl waar ze de boot te water lieten . Zijn vrouw komt er dan met de camper achteraan want die wil ‘s avonds en ‘s nachts wel wat comfort.

Heeft een vouwfiets aan boord en zijn vrouw rijdt dan naar de camper en haalt die op en zet hem ook op de camperplaats.

Wij na het eten Meppel in dat ruim 30.000 inwoners heeft.

Het werd al genoemd in 1141 maar was toen niet meer dan een groepje boerderijen.

Het werd in 1422 zelfstandig en afgesneden van Kolderveen en mocht op de plaats van de houten kapel een Kerk bouwen.

Deze staat er nog steeds al heeft hij in de loop der eeuwen diverse veranderingen ondergaan.

In de 16e eeuw kwam Meppel tot bloei vanwege de turfafgravingen. De stad was een belangrijke doorvoerhaven vanwege de verbinding met de Drentsche Hoofdvaart en Hoogeveense Vaart aan de ene kant en het Meppelerdiep aan de andere kant. Via het Meppelerdiep kon bij Zwartsluis de Zuiderzee bereikt worden om zo de turf naar het Westen te vervoeren.

Het kreeg in 1644 stadsrechten en telde toen 1000 inwoners.

Mede door de namen Heerengracht, Prinsengracht en Keizersgracht werd het wel eens het “Mokum” van het noorden genoemd.

Ook was in WOII de Joodse gemeenschap rijkelijk vertegenwoordigd. Maar van de 250 Joodse inwoners kwamen er 18 van terug, de anderen waren allemaal vermoord in de concentratiekampen.

Er is een monument en ook Stolpersteine die aan herinneren waar die mensen gewoond hebben.

In de 20e eeuw zijn wat grachten gedempt en ook vaste bruggen gekomen zodat het niet meer mogelijk is om door Meppel heen te varen.

Op het wapen van Meppel staan 3 klaverbladen die de weidegrond om Meppel symboliseren en 3 zwarten rechthoekjes die turf voorstellen. De 10 zilveren penningen in de rode rand vertegenwoordigen de 10 zakken graan die het dorp Meppel, met ingang van 1422, elk jaar aan de kerk van Kolderveen moest betalen.

We lopen naar de binnenstad en zien eerst de Molen de Weert, een stellingmolen uit 1807 en was een korenmolen en voorheen Eekmolen. Dan zien wij ook de Molen de Vlijt die sinds 2002 herbouwd is op de onderbouw uit 1859. Ook voorheen een korenmolen. Nog een paar oude schepen en verder lopen we naar de Grote of Maria kerk uit 1422 en die is in 1520 vergroot en omdat er geen ruimte was om de welgestelde te begraven in de kerk werd hij in 1780 nogmaals vergroot. Maar dat was voor niets want Napoleon verbood om nog verder in kerken te begraven.

Ook is toen de gevel in de Hoofdstraat ontworpen. De toren is 45 m hoog en de kerk is in 1598 protestants geworden.

Het is een gezellige stad met veel winkels waar alles is vertegenwoordigd. Ook veel terrassen en restaurantjes en aardig wat volk op straat.

Ook een carillon in de kerk waar de klanken veel op de speeltoren van Monnickendam lijken.

Nog wat dingetjes gekocht en dan weer terug naar de camper. In de zon thee gedronken en de andere buurvrouw kwam even buurten. Hadden een boot gehad en ook in de haven van Marken gelegen. Nu dus een paar jaar een camper en moest daar wel aan wennen. Haar man werkte nog in een slagerij in Meppel en was zelf slager geweest.

Na de thee nog een wijntje en Bep gaat om kwart over zes met het eten beginnen en kan ik even typen. Na het eten nog even buiten doorgegaan want het is best lekker buiten al is de zon verdwenen. Vandaag weer een heel verhaal geworden.

1. Diane Honingh:
    7 september 2021
    Een oudere vrouw… jaar of 73???? Hahahaha.