We zijn weer thuis

10 september 2021 - Uitdam, Nederland

Vrijdag 10 september

Gisteravond wilde Bep mij nog verslaan met scrabbel en is niet gelukt, het werd remise en dus blijf ik één punt voor staan na heel veel spelletjes, we zijn aan elkaar gewaagd.

Vanmorgen beetje mistig en bewolkt maar later kwam de zon weer door.

We ruimen de boel op en maken ons klaar voor de laatste etappe naar huis

We vertrekken om 9.30 uit Vollenhove en rijden eerst langs de dijk en dan de polder in. Door Ems en we zien veel boeren het land bewerken. We rijden langs Schokland en komen op de A6 richting Lelystad.

We wilden over de dijk Lelystad-Enkhuizen maar moesten om Lelystad heen want er was een omleiding. Brug open en even daar voorbij koffie gedronken.

Dan de dijk over en zagen dat de Marker Wadden aan het groeien zijn. Jammer was het dat het wat nevelig was. Onder het Aquaduct door, langs Enkhuizen op Hoorn aan.

We nemen de N247 over Oosthuizen naar Edam. Dan naar Volendam om daar boodschappen te gaan doen, scheelt morgen een ritje.

We komen om 13.00 aan in de thuishaven, Uitdam. We worden begroet door buurvrouw Liz want no5 en no 6 zijn met vakantie!

Na te hebben gegeten de camper ontmantelen en Bep meteen wassen. Ze treft het niet want om 3 uur een stortbui.

Dan nog even over de reis die we gemaakt hebben.

Het is een prachtige reis geworden door 9 landen waarvan we er nog in drie niet geweest waren, nl Finland, Zweden en Noorwegen.

We hebben het ontzettend getroffen met het weer waar het in de Baltische Staten soms meer dan 35 graden werd. Regen hebben we bijna niet gehad, hoogstens 5 dagen dat we een paar uur binnen gezeten hebben. Wel onderweg wat regen gehad en toen we Oslo binnenreden een vergieting waar in de viaducten 25cm water stond en de volgende dag kelders werden leeggepompt. In Noorwegen hebben we een paar keer de kachel aan gehad omdat het koud was.

Veel mensen gingen naar het zuiden maar wij dus naar het Noorden.

In de Baltische Staten, Zweden en Noorwegen is het zo rustig rijden en over mooie wegen omdat er relatief zo weinig mensen wonen. De drukte is meestal om en in de grote steden te vinden. Prachtige natuur met heel veel bossen en meren en aardige mensen.

In die landen spreken de meeste mensen goed Engels en dat is ook wel lekker want de talen die ze daar spreken, bak je weinig van. Finnen en Noren zijn wat terughoudend maar Zweden weer niet.

Ze hadden ons gewaarschuwd voor de insecten, zoals de “knuten” in Zweden. Wij hebben helemaal geen last gehad van insecten op een enkele keer dan na maar dat is te verwaarlozen.

Maar in de Baltische Staten is het wel lekker dat je je eigen sanitair bij je hebt want dat is daar nog niet helemaal op orde zoals wij dat gewend zijn, wel overal een Sauna!

We hebben heel veel gezien en we zullen de foto’s er op naslaan waar wat ook weer was, want we zijn op zoveel plaatsen geweest!

Van Corona maatregelen hebben wij niet zoveel gemerkt, in de Baltische Staten, Finland, Zweden en Noorwegen was het net alsof er geen Corona was. Bij aankomst in Helsinki moesten wij ons gele boekje laten zien en bij de grens van Zweden naar Noorwegen onze Corona check op de app.

Noorwegen is wel streng om het land binnen te komen want je wordt allemaal gecontroleerd. Denemarken ook weinig van te merken maar in Duitsland houden ze nog strenge regels aan. Mondkapjes in de winkels en als je op een camping wil gaan staan of restaurant moet je een bewijs kunnen overleggen dat of je getest bent of gevaccineerd. Wel zijn er overal gratis testlocaties.

We hebben op 60 campings, camperplaatsen en vrije plaatsen gestaan, prachtige, mooie en minder mooie plaatsen. Daarbij geholpen vooral door de Park4Night app

we hebben bijna 11.000km gereden

Ook 5x met een Ferry waarvan we de rekening nog van 4x moeten krijgen uit Noorwegen omdat je, wegens Corona, geen tickets kunt kopen maar ze je nummerbord scannen en je, samen met de tol van de tunnels en wegen, de rekening later krijgt toegestuurd.

Deze reis stond al lang op mijn verlanglijstje maar er kwam steeds andere reizen tussen.

Maar dit jaar dus doorgezet en het was wegens Corona niet verkeerd dat we later vertrokken als andere jaren zodat we ontzettend geprofiteerd hebben van het mooie weer.

Al met al is het een prachtige reis geweest en we hopen het volgende jaar weer een mooie reis te kunnen maken, waarheen?

Ook wil ik iedereen bedanken voor de reacties op het blog of via de app.

1. Diane Honingh:
    11 september 2021
    Gezellig dat jullie weer thuis zijn!
  2. Dirk Molenaar:
    12 september 2021
    Mooie reis verslagen en welkom thuis
  3. Imke en Cees:
    12 september 2021
    welkom thuis weer een mooie reis met jullie gemaakt
    vrg fam Pels
  4. Huberdina:
    13 september 2021
    Welkom thuis en bedankt voor jullie mooie verslagen van de reis en de prachtige foto's.