Prachtige dag

7 september 2021 - Meppel, Nederland

Dinsdag 7 september

Gisteravond besloten om hier nog een nachtje te blijven. Mooie camperplaats met alle voorzieningen en ook een mooie stad.

Vanmorgen weer prachtig weer, klein beetje bewolking maar helemaal niet koud.

Dan nog een tijdje staan te praten met de buren van de Tuindersvlet. Zij doet dit alleen als het mooi weer is en de camper in de buurt. Komen uit Ursem en wij en zij hebben ook nog wat raakvlakken. Zij waren bijv. vorig jaar 50 jaar getrouwd.

Dan aan de koffie en Bep had gisteren wat leuks in de stad zien hangen en wilde daar dus nog wel een keer naar toe, geen kerken vandaag!

Ze had gisteren wat bij de Hema gekocht en de winkeliers geven dan een kraslot waar je bij de plaatselijke winkeliers korting krijgt of iets wint. Bep had dus een pakje stroopwafel gewonnen die je bij de Jumbo kon ophalen. We hadden toch brood nodig dus dat gecombineerd. Dan de stad in  en het “leuks” gekocht.

Nog een stukje door gelopen en dan naar de camper. Als we daar aan komen is de camperplaats vol! Wij hadden gisteren dus mazzel.

Na het eten ben ik naar het Wilhelmina park gelopen. Bep vond het te warm en had vanmorgen haar stappen al gemaakt.

Langs deMolen “de Weert” en dan na een stukje lopen kom je eerst langs een theekoepel die in 1840 gebouwd is.

Maar in de oorlog was hij zwaar beschadigd en later verwaarloosd. Natuurbeschermingswacht zorgde er voor dat de koepel niet verloren ging en met vrijwilligers afgebroken en met de meeste materialen weer op een andere plaats opgebouwd (1949)

Het Wilhelmina park is het oudste park van Meppel en in 1914 ontworpen nadat een comité van Notabelen te wensen hadden gegeven om een stadswandelpark aan de oever van het riviertje,  de Reest, te maken.

In de zomer van 1918 begonnen werklozen met het graven van een vijver van 1 HA. Men verwachtte een deel van de aanlegkosten te dekken door de turf die dan vrij kwam. Er bleek echter geen turf te zitten.

Het werd op 8 juni 1919 geopend en er kwam in 1922 een hertenkamp waar Prins Hendrik in 1928 twee mannelijke Damherten aan schonk.

Ter ere van de 50e verjaardag van Wilhelmina, op 31 augustus 1930, werd het park Wilhelminapark genoemd.

Het is een mooi park met hele oude dikke bomen van ik denk ook ruim 100 jaar en loop een rondje om de vijver.

Dan loop ik weer terug naar de camper waar Bep zit te lezen in de schaduw.

De inwoners van Meppel worden ook wel Meppeler muggen genoemd naar aanleiding van een volksverhaal.

Want op een nacht dachten sommige inwoners dat de kerktoren in brand stond omdat er een rookwolk om de toren hing. De brandweer gealarmeerd maar het bleek om een zwerm vuurvliegen te gaan!

We drinken thee in de schaduw van de camper en dan komt de buurvrouw de camper ophalen om weer naar haar man van de tuindersvlet te rijden.

Het is echt weer een heerlijke dag, we zetten de stoelen nog even in de zon en drinken daar nog even een glaasje totdat Bep aan het eten gaat beginnen.

Straks de belangrijke voetbalwedstrijd die Nederland moet winnen om nog kans te hebben op deelneming op het WK.

1. Diane Honingh:
    7 september 2021
    Ik snap dat jullie nog een dagje bleven: wat een prachtige plek. En zó’n heerlijk weer. Morgen wordt weer mooi, jullie treffen het nog de laatste week.