Belfast

1 september 2018 - Belfast, Verenigd Koninkrijk

Zaterdag 1 september

Gisteravond wat TV gekeken en als het elf uur wordt dan gaan toch de oogluiken wat zakken en is het voor ons bedtijd!
Vannacht een enkel buitje en vanmorgen een beetje miezerig. Na het eten de rugzakken ingepakt en de regenjassen aan want het miezerde nog steeds een beetje. We waren om 9.35 bij de bushalte en spraken een Engels stel die gisteren ook al in Belfast waren geweest. Een paar goede tips gekregen en om 9.50 kwam de bus die ons in een half uur naar Belfast bracht.
Uitgestapt bij de City Hall, het imposante gemeentehuis dat in 1906 werd gebouwd en in 1921 opende Koning GeorgeV hier het Noth Irisch Parlement. We lopen naar de St George Market, een overdekte markt waar echt alles te koop is. Het is dan ook enorm groot. Daarvandaan lopen we langs de Waterfront Hall, een rond gebouw aan het water dat dienst doet als Conferentiecentrum.
We lopen lang het Costum House dat tussen 1854 en 1857 gebouwd is. We gaan de Queens bridge over en komen langs Odessey, een gigantisch gebouw dat een concertzaal, bioscoop, bar's, restaurants  en een bowling herbergt. Ook de IJshockey club, Belfast Giants heeft hier zijn thuishaven. Dan naar de Titanic Belfast een enorm gebouw dat geopend is in 2012, honderd jaar na de tewaterlating van de Titanic die hier gebouwd is. Het is een bezoekerscentrum waar je alles kan te weten komen over hoe en wat van de Titanic. Maar er staat een enorme rij voor de kassa (zaterdag) , de entree (23 euro pp) en de tijd, besluiten we om hier koffie te drinken en dan weer verder te gaan. We lopen terug naar St Anne's Kathedraal en daarna lopen we naar het Castle Court, een gigantisch winkelcentra. Daarvandaan naar de Peace Wall. Dit is een muur die de katholieken en protestanten van elkaar scheidt. Ook hekken die de buurt afsluiten en dat gebeurt nu nog! En daar lopen een katholiek en protestant hand in hand langs! Maar treurig dat dit nog voorkomt! We lopen weer terug en gaan weer naar het Castle Court om wat te eten. We besluiten daar dat we de Hop on Hop off bus gaan opzoeken om een tour door de stad te maken. Het is gigantisch druk in Belfast en waar de bus normaal moet staan staat hij niet. Wel een paar jongens die ons een paar straten verder naar de bus toe brengen. Want het gebouw van de Primarkt was 3 dagen geleden totaal uitgebrand en de weg ervoor was helemaal afgesloten voor instortingsgevaar. Wij de Bus in en het werd alleen maar Hop on want we zijn niet uitgestapt. Mooie toer waar we ook het Parlementsgebouw bekeken. We waren om half vijf weer terug en toen de bus (19) weer opgezocht om weer naar de camping te gaan. Om 17.20 stapte we uit de bus bij de camping. Stoelen er uit en eerst een glaasje fris en daarna ons wijntje lekker buiten gedronken. Was weer een prachtige dag! We gaan om 7 uur eten en de camping staat bijna vol, ook zijn er nog twee Nederlanders bij gekomen maar geen contact.

1. Rene Ouderling:
    2 september 2018
    Mooie foto's. Zeer indrukwekkend die poppetjes. Als je weet dat de gemiddelde lengte van een mens 175 cm is moet je je voorstellen wat de lengte geweest zou moeten zijn als hier de gesneuvelden hadden gelegen.
    In Libanon was ik ingedeeld bij FMR (Force Mobile Reserve onder bevel van de VN) en wij moesten bij een rotatie van de Fransen ondersteuning verlenen. Nadat dit gebeurd was gingen we terug en kwamen door Iers gebied. Hier kreeg onze YP mankementen en kon de chauffeur het rekken tot een Ierse post. Daar hebben we gewacht tot er een ondersteuningsteam kwam om de YP te repareren. Het heeft toen een hele tijd geduurd, maar we werden heel goed daar op die post ontvangen. Toen we konden vertrekken was het al tegen de avond en waren we pas weer terug op onze post 7-18 tegen 23:00. Nadat we alles gereed hadden voor inspectie en goed bevonden was werden we naar de "ontspannigsruimte" bevolen, waar ons medegedeeld werd dat de Ierse post waar wij tijdelijk verbleven hadden een aanslag te verduren had gehad waarbij drie Ieren gesneuveld waren. Dat hakt erin.
    Hoop dat die ook herdacht worden daar.
  2. Diane Honingh:
    2 september 2018
    Ideaal die hop on hop off bussen, vooral als je eigenlijk niet veel zin meer hebt om nog uren te wandelen, want dan maak je er zoals jullie gewoon een hop on van. Mooie foto's ook!
    @René, wat een indrukwekkend verhaal. Hoe bizar moet dat zijn dat je daar gewoon een paar uur ervoor was. Al zouden die mannen daar niet worden herdacht, het feit dat jij er nu over schrijft betekent dat ze niet zijn vergeten! X
  3. Wil:
    5 september 2018