Portrush

2 september 2018 - Portrush, Verenigd Koninkrijk

Zondag 2 september

Gisteravond wat TV gekeken tot we naar bed gingen.
Vanmorgen, bewolkt maar geen wind en ook niet koud. We maken de camper weer rijklaar voor de volgende etappe en vertrekken om 9.05 uit Dundonald. We rijden door Belfast waar het nog rustig was omdat het vandaag zondag is. We slaan af naar de Causeway Coastel, de weg langs de kust. Zo komen we in Carrickfergus waar een oud kasteel staat. Het is het oudste en best bewaarde kasteel van Ierland. Het is in 1177 door de Normandiërs gebouwd maar in de loop der eeuwen grondig verbouwd. We lopen er om heen en gaan er niet in omdat het nog gesloten is. Dus rijden we weer verder langs de prachtige kust. Langs Larne, waar ook een Ferry vaart naar Schotland. Weer verder en even voor Glenarm is een parkeerplaats waar wij ook op kunnen staan(hoogtebalken) en drinken daar koffie. Zo volgen wij de kustweg verder en zien in de verte het schiereiland Kinteyre dat bij Schotland hoort. We rijden naar Carrick à Rede waar een hangbrug is waar je op Carrick Island komt. We parkeren de camper op een parkeerplaats waar ook opnamen van Game of Thrones is gemaakt. Bep vindt het te link en gaat niet mee. Het is een prachtige wandeling van ong twee km naar de hangbrug die 350 jaar geleden door vissers is gemaakt omdat er op dat eiland veel zalm te vangen was. Gelukkig hebben ze die touwbrug vervangen door een brug van staalkabels en op de grond planken. Hij gaat over de woeste bolven die 30m lager onder ons door gaan. Het is druk en we moeten groep voor groep over de brug, eerst de ene groep heen en dan weer de andere terug. Nu gaan er duizenden toeristen per jaar over deze brug Prachtig uitzichten over een prachtige kust. Ik loop weer terug en het is al 13.15 dus gaan we meteen eten. Als dat op is weer verder langs de ruïne van kasteel Dunseverick en zo komen we bij de Giant's Couseway een bijzondere stenenpartij die zeskantig Ijn en wel lijken opgestapeld. Er is een legende ui de 12e eeuw waar een paar reuzen ruzie hadden en niet konden zwemmen en zo een pad naar Schotland wilde aanleggen. Werkelijk zijn het verschillende uitbarstingen van vulkanen geweest, 65 miljoen jaren geleden, die dit door de invloeden van het weer zo hebben gemaakt. We zouden parkeren maar alles was vol. Er was wel een P+R plaats in Bushmill waar een gratis shuttle bus ons daar heen bracht. Dat gedaan en kaartje gekocht en samen aan de wandeling begonnen. Mooie wandeling en ook mooi om te zien hoe de natuur zijn werk heeft gedaan. Ook dit is ong 2km en dus ook weer twee km terug. We zijn weer om 16.00 weg en reden naar Portrush waar een camperplaats zou zijn. Het is enorm druk op de weg met tegemoedkomend verkeer. Hele file van auto's op de andere baan. Ook in Portrush was het enorm druk met auto's en voetgangers. Dat gaf wat zorgen voor de camperplaats maar met wat geworstel kwamen we er en er was plaats! De camper neergezet en de Engelse buurman vertelde dat er vandaag een vliegshow is geweest met de Red Arrow's wat iets speciaals moet zijn. Toen de camper stond begon het te regenen. Bep thee gezet en zo langzamerhand liep de stad leeg!
Na de thee een wijntje genomen en onder het eten nog Studio Sport gekeken en toen Bep de afwas gedaan had even gekeken of we nog moesten bellen dat we niet thuis zijn als we wat gewonnen hebben met de postcodeloterij.