Dax Frankrijk

28 mei 2023 - Dax, Frankrijk

Zondag 28 mei

Gisteravond TV gekeken en ook de volgende etappeplaats bepaald die in Frankrijk ligt.

Ook nog een paar spatten regen gehad.

Vanmorgen half bewolkt en rustig weer.

Voor achten zijn er al een paar vertrokken en wij vertrekken om half tien. We rijden het dorp door en kijken of er misschien nog een bakker open is maar tevergeefs, geen bakker gezien . We gaan verder over de N121 naar Tudela wat een mooie route is zo tussen de bergen door. Langs Tafalia op Pamplona aan. Een beetje een rommelige omgeving. We rijden om Pamplona heen en we rijden verkeerd en zien we een parkeerplaats om koffie te drinken. Parkeerplaatsen zijn dun gezaaid in Spanje en is het dus al 11.15 als we aan een bakkie koffie zitten. Meteen even gekeken hoe weer op de goede route te komen en die vinden we. We komen op de A15 waar we €2,45 tol moeten betalen. Vooral het eerste stuk is mooi met stijgingen en afdalingen van 6à7% en ook veel tunnels en viaducten.

We komen bij San Sebastian en wij denken dat we het beter weten dan de Tom Tom en houden Bordeaux aan. Maar verderop geen bord meer van Bordeaux of Francia te zien en volgden we de Tom Tom maar weer. Uiteindelijk kwamen we goed en volgde de kustweg waar het bijzonder druk was. We  rijden om 13.10 Frankrijk binnen en zoeken een parkeerplaats. Maar alle parkeerplaatsen vol of een hoogtebalk waar wij niet onderdoor kunnen. Langs Saint Jean de Luz en bij een Lidl, die vanmiddag dicht is, gestopt om te eten. Er stonden nog drie Campers!

Dan weer verder en ook nu had de Tom Tom weer een alternatieve route voor ons in petto.

Richting Pau en dan via binnenwegen naar Dax. We komen om 15.20 aan op de camperplaats in Saint Paul lès Dax, een voorstadje van Dax. Plaats genoeg en even ons kaartje voor de lezer, slagboom gaat open en wij een plaatsje gezocht. Er stonden nog drie campers dus 46 plaatsen vrij!

Camper vlug neergezet want er hing een enorme onweersbui vlak bij ons en zagen de bliksemschichten naar beneden komen.

Maar de bui ging over en het was warm, 28 graden. Later de luifel uit en een bakkie thee gedronken. Bep wat lezen en ik wat schrijven en typen en de voetbalwedstrijden van vandaag volgen. Ajax verliest weer, nu van Twente, en behoud zijn derde plaats omdat AZ ook verliest van PSV. Voor Ajax een dramatisch seizoen en is aan renovatie toe dat wel vele miljoenen gaat kosten!

Er staat ook een Belgisch echtpaar en die kwamen terug op de fiets, die gevraagd of het makkelijk is om naar Dax te fietsen dat we morgen van plan zijn.

Daarna nog heerlijk wat gedronken en het is al kwart voor zeven als Bep aan het eten begint.

Het wordt wat bewolkt en na het eten blijven we binnen, ook omdat ik Studio Sport wil kijken en dat is een lange uitzending vanavond.

1. Tom:
    29 mei 2023
    Het was idd een treurige voetbal middag en de perfecte afsluiting voor een dramatisch seizoen. Gelukkig nog derde!
  2. Diane Honingh:
    29 mei 2023
    Hahaha, je moet het niet beter willen weten dan de TomTom, loopt meestal fout af.