Agreda

27 mei 2023 - Ágreda, Spanje

Zaterdag 27 mei

Gisteravond TV gekeken via de schotel want die heeft de satelliet weer te pakken!

Vanmorgen bewolkt met af en toe een glimp van de zon.

Het weer is wat onstuimig hier in Spanje, vorig jaar gevlucht voor de hitte en nu de laatste dagen toch veel regen. Daarom vandaag maar een ruk naar het noorden want die kant op is het beter weer.

Maar eerst nog even het vuile water lossen en WC leegmaken

We vertrekken om 9.35 uit Cabrerizos. Naar de A62 die ons langs uitgestrekte landerijen naar Valladolid brengt wat een hele mooie rustige weg is. Je kunt wel zien dat het veel getegend heeft want er is een groene aas over de gele akkers. Na Vallosolid rijden we langs de rivier Rio Duero, wat in Portugal de Rio Douro is, en uitmond bij Porto in de Atlantische Zee. Op een parkeerplaats koffie drinken en dan weer verder langs heel veel landerijen met druivenstruiken. Ook wat graan en groen spul wat ik niet weet wat het is.

Na Peñafiel, waar een groot kasteel op de heuvel staat, krijgen we een ander landschap, heuvelachtig en er groeit bijna niets op. Wel een hele mooie nieuwe weg waar bijna niemand op rijdt, zo stil. We gaan wel over een hoogvlakte zo tussen de 800 en bijna 1200m. Het hoogste punt was 1185m. We gaan tanken dat een stukje van de weg af is voor €1,469/L Het is dan al één uur en gaan meteen eten. Zo komen we bij Soria waar we omheen rijden en komen om 15.10 aan op de camperplaats in Agreda.

We hebben steeds mooi weer gehad, wat bewolkt en zo rond de 20 à 23 graden. Plaatsje gezocht bij de andere twee campers. Stoelen er uit en Bep thee gezet en heerlijk opgedronken in de zon met uitzicht op de Pico Moncayo die 2314 m hoog is

Agreda heeft ruim 3000 inwoners en was een oud Keltisch Iberische nederzetting en was in de middeleeuwen belangrijk als strategische grensplaats tussen de koninkrijken Castilië en Aragon. Ook centrum van kunst en handwerk waar Christenen, Joden en islamieten in vrede met elkaar leefden. De beroemde Abdis, Maria de Jesús, werd hier geboren en woonde haar hele leven hier in Agreda. Kort na haar dood in 1665 werd ze tot Eerwaarde van de R K kerk benoemd maar nooit heilig verklaard. Stond bekend als  visionair van haar tijd en raadgever van Filips IV.

Er zijn nog veel overblijfselen uit de Arabische tijd en veel oude kerken. Maar wij gaaan het stadje niet in want de camperplaats is nogal ver van het centrum en onze Italiaanse buurman gaat een heel verhaal houden (gelukkig. Engels!) Zijn ook in veel (zuidelijke) landen geweest.

De dag vliegt weer om en de vijf zit al lang weer in de klok als we wat gaan drinken.

Het is half zeven als Bep aan het eten gaat beginnen. Een kwartier later verdwijnt de zon achter de bomen en wordt het frisser.

We eten binnen en als ik de vuilnis ga weggooien raak ik aan de praat met de buurman voor ons. Komen uit Australie en toeren door Europa. Hebben de camper in Engeland gestald bij familie en hebben hem in Duitsland gekocht. Heel verhaal maar dat zal ik jullie besparen!

1. Diane Honingh:
    28 mei 2023
    Mooie route was het zeg!
  2. Tom:
    29 mei 2023
    Zo hé, een buurman uit Australië. Dat is voor hun wel erg ver weg. Altijd grappig om te lezen wat voor mensen jullie tegenkomen