Dublin

29 augustus 2018 - Howth, Ierland

Woensdag 29 augustus

Gisteravond dus naar Ajax gekeken, op de Ipad want de schotel kon de satelliet niet vinden. Terecht doorgegaan maar wat een kansen gemist. Had ook nog met een visser gesproken en vroeg of hij morgenvroeg ging vissen. Dat niet want de maand september wordt er weinig gevangen en ze gingen gisteravond om 10 uur varen naar de andere kant van Ierland. Ze gaan daar uit het water voor onderhoud. Het is twee dagen varen!
Vannacht een enkel buitje gehad maar vanmorgen scheen de zon en is het prachtig weer!
Na het ontbijt de rugzak inladen en we gaan om 9 uur naar het station. We kopen een kaartje voor de Dart (trein, bedankt Kees!) en om 9.15 vertrekt hij naar het centrum van Dublin. Met een half uur zijn we op het station van Tara Street. We lopen de stad in en gaan richting Temple Bar waar iedereen het over heeft als hij in Dublin is geweest. De buurt staat bekend om zijn vele Pub's met levendige muziek en waar niemand van de dorst is omgekomen! En zo lopen we naar Molly Malone. Een beeld van een koopvrouw die vis verkoopt in de straten van Dublin. Het lied over haar wordt als het officieuze volkslied van Dublin beschouwd en als jullie niet weten hoe dat gaat moet maar een keer langs komen op onze zangavond, de tweede vrijdag van de maand en begint in oktober! We lopen verder naar Dublin Castle van wat er nog over is. De oorsprong van dit kasteel werd in de 13e eeuw door de Vikingen gebouwd. Ook lopen we langs het Christ Church Kathedraal en verder naar het St Patrick Park waar ook de St Patrick Cathedral staat. Deze is tegen het einde van de 12e eeuw gebouwd en wij zijn er niet in geweest en hebben voor het geld van de entree lekker koffie met Dutch Apple Pie met slagroom gekocht. De vrouw van de eigenaar is Nederlandse en bakt de appeltaarten zelf, ze was nog warm!
We lopen de straat uit en gaan over de brug die over de rivier de Liffey gaat en komen in een drukke winkelstraat. Daar is ook de Penney's, een enorme winkel, waar Bep nog een kledingstuk scoorde en lopen verder langs het O Connell monument, een 19e eeuwse Ierse nationalistische leider. Er zijn hier in Dublin heel veel mooie en oude gebouwen zoals het postkantoor en de vele kerken die hier zijn. De Ieren zijn over het algemeen katholiek en de Paus was hier het afgelopen weekend op bezoek om zijn gelovigen een hart onder de riem te steken.
We lopen nog door een winkelstraat die enorm druk is en vanwege het mooie weer lopen veel Ieren er bloot bij met zonnebril! We zoeken een tent om wat te eten en komen bij de Burger King terecht, even een lekkere vette hap! We lopen daarna zoetjes aan weer richting station waar we ook uitgestapt zijn. Als we op het perron komen zien we dat de Dart 5 minuten later vertrekt. Zo zijn we een half uur later weer in Howth. Ik kijk op m'n telefoon en zie dat we vandaag bijna 9km gelopen hebben! We spotten nog wat zeehonden die om een vissersbootje zwemmen om een visje te bemachtigen! Bep zet thee en daarna ga ik nog even langs de grote vissersboten waar wat onderhoud gepleegd wordt. Ook zie ik een waterslang en vraag of dat drinkwater is. De man zei dat ze dit ook gebruiken voor drinkwater aan boord en ik vroeg of ik wat gieters mocht tappen. Dat ging aan en zo onze watervoorraad weer aangevuld. Ik spot nog enkele zeehonden en er komt een vissersbootje met hele grote zeeschelpen, ook voor de consumptie. Dan is het al lang weer 5 uur geweest als we aan ons dagelijkse wijntje beginnen. Als we zitten te eten dan zien we kanoërs die les krijgen en dat de reddingsbrigade een snelle boot te water laten en daar mee gaan varen, ik denk een oefening. Zo is er rond de haven veel reuring, leuk om te zien. Na het eten gaat Bep TV kijken, de schotel heeft hem vandaag gevonden!, en ik doe de administratie.

1. Diane Honingh:
    29 augustus 2018
    Leuk hoor! Wat een prachtig weer zeg. Wij net terug van het eten, heerlijk gegeten bij de Griek. Zo maar eens een kop thee zetten.

Fijne avond, kus!
  2. Kees:
    29 augustus 2018
    He Pa, “ze was nog warm!” ???? Weet niet of ik dat wil weten! Hahahah!

Gaat makkelijk met de dart naar dublin he? En hebben jullie al rondje gewandeld daar op de kliffen van Howth?