Dundonald

31 augustus 2018 - Dundonald, Verenigd Koninkrijk

Vrijdag 31 augustus

Gisteravond nog één bij gekomen en er staan ook een paar tentjes op het mooie Ierse gras.
Voor we naar bed gingen nog even naar buiten gegaan en een hemel vol sterren gezien. Dit kwam natuurlijk ook omdat het pikkedonker was. Maar als het helder is is het ook koud en vanavond ons zoemertje aangezet.Vanmorgen weer het zoemertje aangezet, en weer terug naar bed gekropen totdat de temperatuur weer lekker was. Het was weer mooi weer, de zon scheen en er was weinig wind. Bep had gisteren in de camper gedoucht en ook vanmorgen de sanitaire handelingen in de camper, ze vond het een beetje Marokkaans, het sanitaire gebouwtje. We vertrokken om 9.20 vanuit Slane. Reden over de 51 naar Drogheda. Daar langs de weg zijn Prehistorische grafheuvels van 5000 jaar geleden. We gaan over de vierbaansweg de M1richting Belfast. Om 10.15 passeren we de grens met Noord Ierland en zo komen we weer in het land van Ponden en Mijlen. Ierland heeft Euro's en kilometers, alleen rijden ze daar wel links! We rijden door naar Newry en volgen daar de Mourne coastal route, die langs de kust loopt. Onderweg het meeste is agrarisch gebied met hier en daar wat landbouw. Veel boeren zijn in de weer met maaien, schudden en persen van het gras. Hier weinig mais gezien of dat is er al af gemaaid. Halverwege stoppen we om wat boodschappen bij de Spar te doen. Het brood is op en dat hebben ze daar en het ruikt heerlijk! Het is dun gezaaid met de parkeerplaatsen en er zijn er wel maar dan met een hoogtebalk van 2m en daar kunnen wij niet onderdoor. Maar toch wat gevonden en daar koffie gedronken. Zo komen we binnendoor, over soms erg smalle wegen, in Newtownards en gaan daar eerst op een mooi parkeerterrein, bij sportvelden, eten. Dan naar beneden naar Portaferry, het zuidelijkse puntje van het schiereiland Ards Peninsula. Vandaar weer omhoog en ook hier grotendeels agrarisch. We rijden naar Donaghadee waar een camperplaats is. Hier een echte camperplaats met voorzieningen. Het is de hele dag al mooi weer en ook hier is het 19 graden als we aankomen. Maar er staat een behoorlijk windje vanuit zee en wij willen morgen naar Belfast en deze camperplaats ligt daar een stuk vanaf om met de bus te gaan. We besluiten om verder te gaan, naar een camping dicht bij Belfast. Het wordt een camping in Dundonald, 8km van Belfast. We komen daar aan en er is ook een ijsbaan en bowlingbaan, een stukje verder is de camping. Maar komen voor een gesloten hek en met een code kan je er in komen. Ook een papier dat je je moet inschrijven bij de ijsbaan. Dus gekeerd en daar ingeschreven. Dan met de code de poort door en op de aangewezen plaats onze camper neergezet. Het is een prachtige camping met alles er op en er aan. Het kost een beetje maar dan heb je ook wat! De stoelen er uit en buiten thee gedronken want het is heerlijk weer. Maar om half zes gaat de zon achter de wolken en gaan we naar binnen. Het wijntje smaakt weer best en als Bep zich gaat bemoeien met het eten ga ik douchen, was nodig volgens Bep! We eten weer heerlijk en er komen nog meer lotgenoten binnen. Veel Engelsen maar ook vier Duitsers! Het was een mooie rit vandaag, heuvelachtig, agrarisch en mooi groen!

1. Diane Honingh:
    1 september 2018
    zo, ik liep nog even achter. Wat een mooie plek hebben jullie en mooie blauwe luchten. en dat in Ierland!! Hoop dat jullie een leuke dag hebben gehad in Belfast, heb nog geen nieuwsberichten gehoord over verdwaalde hoogbejaarde Nederlanders in Belfast dus dat komt vast goed. Kus
  2. Rene Ouderling:
    1 september 2018
    Dundonald (dunne donald op z'n Brabants ;-)). Zag dat het vlakbij Belfast is. Misschien hier een dagje of twee blijven en dan een avondje de volgende pub bezoeken;
    (copy paste naar de browser)