Étang sur Arroux

28 september 2018 - Étang-sur-Arroux, Frankrijk

Vrijdag 28 september

Gisteravond hadden we het er nog over dat als we fietsen bij ons gehad hadden zouden we hier nog een paar dagen blijven. Mooie rustige plek met alle voorzieningen die je nodig hebt en anders zitten die wel in de camper! Maar toch maar besloten om vandaag weer een stukje dichter naar huis te gaan al is het niet zo veel want het is nog mooi weer en ook de omgeving is prachtig.
Vanmorgen weer blauwe lucht en de zon op de voorramen. Rustig aan gedaan want het is maar een klein stukje rijden. Na het ontbijt water bijgevuld en Bep het binnengebeuren gedaan en eerst nog koffie gezet. Toen dat op was eerst nog afscheid genomen van de buren die hier nog een paar dagen blijven en dan nog een paar weken, net over de grens, in Spanje gaan staan want daar in de buurt hebben ze kennissen. Wij eerst nog aan de overkant van de weg naar het Sani station om het vuile water te lossen. Om 11 uur vertrekken we uit Beaulon. Eerst naar Bourbon Lancy en dan door een mooi landschap naar Luzy. Ook hier zie je dat het een droge en warme zomer is geweest want het landschap is geel en er is weinig groen. In Ierland hadden ze ook een warme en droge zomer gehad maar daar zag alles nog behoorlijk groen! Ik vergeet dat steeds op te schrijven maar hier in Frankrijk hebben ze de maximum snelheid op de binnenwegen verlaagd van 90km per uur naar 80km per uur. Veel vrachtwagens hebben ook hier moeite mee want die gaan tussen de 85 en 90km per uur. Er staan ook veel flitsers langs de kant en meestal één km er voor staat een bord met 80km per uur dus weet je dat je niet harder mag. Ik denk dat veel mensen de fout in gaan! In Ierland was dat anders, daar mag je op een smal, bochtig en onoverzichtelijke weg gewoon 100km per uur. Maar dan hoef je geen flitsers neer te zetten!
In Luzy is een Lidl en Bep haalt de nodige dingen. Zo rijden we verder en komen tegen half één aan op de camping " Les deux Rives" in Etang sur Arroux. Het is eigenlijk etenstijd maar de (Nederlandse) man schrijft ons in en wij zoeken een plaatsje op deze grote camping met weinig, vooral Nederlandse, bezoekers. We installeren de camper en gaan eerst eten. Daarna een verkenningsronde en de luifel uit want het is weer prachtig weer. Om drie uur lopen we langs de Arroux richting stadje dat bijna 2000 inwoners heeft. Weinig te beleven, wel een mooi gemeentehuis met zo'n typische sirene op het dak voor calamiteiten. Ook lopen we even naar de kerk, St Pierre, die van 1867 tot 1869 gebouwd is, dus nu bijna 150 jaar oud is.
Ook staat hier natuurlijk een monument voor de gesneuvelde soldaten uit de eerste wereldoorlog en daar staan 90 namen op van deze kleine gemeente!
Dan weer terug over de brug naar de kant van de camping waar de meeste winkeltjes zijn, ook een kleine Carrefour waar we nog wat meenemen. Dan weer terug naar de camping, Bep zet thee en we gaan aan de andere kant van de camper zitten want daar schijnt de zon.
Ook ons wijntje drinken we daar en we raken aan de praat met de buren en die komen uit Drente, hebben een akkerbedrijf gehad en hebben kennissen in Ransdorp. Ze hebben op de camping bij de Badhoeve gestaan, bij Flip Giele en Neeltje. Ja soms is de wereld erg klein.
Maar ja dan is het al tien voor zeven als Bep nog aan het eten moet beginnen. We eten weer heerlijk en als de afwas is gedaan en de vuilnis helemaal voor is weggegooid begint het al aardig donker te worden.