Beaulon

27 september 2018 - Beaulon, Frankrijk

Donderdag 27 september

Gisteravond hoefde de kachel niet aan, het bleef boven de 20 graden. We hadden besloten om hier nog een dag te blijven omdat het hier heerlijk is, ook vanwege het prachtige weer! Ook hier was de hele camperplaats verlicht door het licht van de maan toen we naar bed gingen.
Vanmorgen even de kachel aan om de kou uit de camper te halen. Maar al snel de zon op de voorramen want ook vanmorgen weer een strak blauwe lucht. Na het eten had Bep bedacht dat het bed verschoond moest worden, gisteren gewassen en alles schoon dus nu het bed ook. Er lagen nog keurig gestreken lakens in de kast en de lakens die er af komen gaan mee voor in de wasmachine thuis. Ik de mannenklusjes bij de camper gedaan en dan zet Bep koffie.
Luifel uit want in de zon is het warm. Na de koffie ben ik naar het dorp gelopen wat zo'n 1,5km is.
Er is een mooi voetpad dus hoef je niet over de weg. Beaulon heeft ong 1600 inwoners maar wel is alles aanwezig. Gemeentehuis, bakker, slager, kruidenier, postkantoor, dat is wat ik zo even gezien heb. Ook doen ze er veel aan om het er leuk uit te laten zien. Veel bloemen en plantenbakken. En als in ieder dorp of stad een monument van de gevallen soldaten uit WO I. Heel veel namen staan er op die gesneuveld zijn. Ook een monument voor 5 verzetsmensen die in 1943 hier gefusilleerd zijn. Ik haal een brood bij de bakker en loop weer terug. Bep zit te lezen als ik terug kom en even later gaan we eten. Ook de buurman heeft brood gehaald maar maakt dan even een rondje op de fiets om wat noten te rapen. Ook wij krijgen van hem een zakje met noten! We zouden vanmiddag een stuk gaan lopen maar de thermometer geeft 35 graden aan onder de luifel en dat is Bep te warm! Dus ben ik alleen een stuk gaan lopen. Eerst even naar de sluis waar net twee boten in gingen met aan boord bemanning van onze oosterburen die zo te zien ook een goed leven achter de rug hebben. Dan loop ik langs het Canal Latéral de la Loire naar de volgende sluis. Dit kanaal is gegraven omdat de Loire enkele ondieptes had en dat de scheepvaart belemmerde. Het is in 1838 geopend na 16 jaar graven en bouwen. Ze wilden het eerst op de rechteroever realiseren maar kwamen in de knoop met enkele steden en is het op de linkeroever gerealiseerd.  Het is 196km lang en heeft 37 sluizen. Er is een verval van bijna 98 meter. De sluizen zijn op een Spits gemaakt, dat is een schip van 5,05m breed en 38.50m lang. De sluizen zijn dan 5,20m breed en ong 40m lang. Bij de volgende sluis ga ik via een binnenweggetje naar Beaulon. Ik loop langs twee boerderijen waarvan er één te koop staat en de ander ook geen boerderij meer is. Wel nog wat Charlois koeien en heel veel bouwgrond waar het gewas al is binnengehaald. Bij Beaulon weer het voetpad naar het haventje, camperplaats. Bep zit achter de camper in de schaduw want aan de voorkant is het te warm! Eerst drinken we wat en daarna ga (moet) ik me wassen want er is gewassen en het bed is verschoond! Bep zet thee en daarna kunnen we weer onder de luifel ons wijntje gaan drinken. De buurman komt nog even praten en het is al bijna 19 uur als Bep gaat koken. We eten weer lekker en als Bep gaat afwassen ruim ik buiten de luifel en de stoelen op. Het is nog wel 21 graden om half acht maar nu de zon weg is wordt het wel snel frisser buiten.

1. Diane Honingh:
    28 september 2018
    Vakantie is toch heel anders met zulke mooie blauwe luchten!

En ma had gelijk dat je je moet wassen, geen vieze mensen in het schone bed!!
    Vandaag weer verder gegaan?