Wier

26 juli 2025 - Sint Jacobiparochie, Nederland

Zaterdag 26 juli

Vanmorgen na het eten de camper verder inpakken. We zouden eerst nog koffie drinken maar waren op tijd klaar en dus besloten om te vertrekken.

Stroom eraf en de fietsen opgehaald. Buurman Piet zette zijn auto een stukje naar voren zodat we makkelijk vanaf de parkeerplaats konden rijden want we stonden krap!

Fietsen achterop de camper en van de buren afscheid genomen die ons een goede reis wenste.

Naar de N247 die ons naar Oosthuizen bracht en even voor Hoorn naar de A7 richting Afsluitdijk.

Daarvoor wat oponthoud omdat het van twee banen naar één baan ging. Over de Stevin sluizen waar ze nog aan het werk zijn. Verder weer twee banen langs het Monument dat nog gesloten is, ook de parkeerplaats. Nog even gezwaaid naar Ing. Lely en dan door naar Breezanddijk waar een parkeerplaats is waar we koffie konden drinken, het was daar behoorlijk warm. Ook daar een enorm windmolenpark in het IJsselmeer.

Ook voor de Lorentz sluizen in de file omdat ook hier het van twee banen naar één gaat.

Langs Harlingen, onder het aquaduct door en de afslag Franeker genomen. Binnendoor komen we in Wier en rijden het dorp van 195 inwoners twee keer door en vinden de camping niet. Er komt een man op de fiets en zag ons twee keer door het dorp rijden en vertelde hoe we moesten rijden.

Op de camping/camperplaats aangekomen naar de receptie en door een alleraardigste vrouw ontvangen. Ingeschreven en ze liep met ons mee waar alle voorzieningen waren. Aan de ene kant caravans en aan de andere kant plaats voor 15 campers. Wij konden een plaats uitzoeken, er waren er nog 8.

Camper neergezet en luifel uit en de stoelen neergezet en dan eerst eten.

Het was ook warm!

Wier is ook al erg lang bewoond, de eerste bewoners waren boeren en vissers die via Wiester Zijl en Balkzijl makkelijk de Middelzee konden bereiken.

Rond het jaar 1000 werden tussen Leeuwarden en Wier dijken aangelegd.

In de tweede helft van de 12e eeuw werd de houten kerk vervangen door een stenen kerk

Deze kerk, genaamd Ioannis Theater kerk werd gebouwd met kloostermoppen. In 1881 is het zadeldak vervangen door de huidige torenspits.

Aan de zuidzijde van de kerk hangt sinds 1946 een astronomisch uurwerk, gemaakt en geschonken door onderduiker JFM Bruijn als dank voor de gastvrijheid en hulp. Het uurwerk is in 1964 geheel gerestaureerd.

De kerk was in 1983 niet meer in gebruik en erg vervallen en werd toen eigendom van de stichting  Alde Fryske Tsjerken en wordt nu gebruikt voor culturele activiteiten. Door actieve fondswervingen kon er in 2011 gestart worden met de werkzaamheden en was het in 2012 voltooid.

Nadat ik dit gelezen had werd ik nieuwsgierig en heb de fietsen er af gehaald en ben even het dorp ingereden. De oude school is nu dorpshuis geworden met de naam D’Ald Skoalle. Loop verder naar de kerk die open is en je koffie kunt drinken en wat spulletjes kopen. Ik spreek een vrouw en die verteld dat er twee keer in de maand een voorstelling is van allerlei verschillende groepen. Soms met veel publiek maar ze hebben ook wel eens met 6 man gezeten! Voordat de stichting over je ontfermt moet je wel een plan indienen om je hoofd boven water te kunnen houden.

Ik fiets het dorp nog even op en neer en keer weer terug naar de camper. Het was wat drukkende warmte en ook was de zon al een tijdje weg. Om half vier valt er zelfs een spatje regen! Na de thee nemen we een wijntje op het goede leven!

Ondertussen hebben we  face time contact met onze kleinzoon die in New Orleans studeert, althans er net twee weken is en nog aan de studie beginnen moet. Maar deze weken zijn ook belangrijk om zo je weg daar te vinden en ook je nieuwe studiegenoten te ontmoeten die uit diverse landen komen van over de hele wereld.

We eten binnen want het wordt buiten wat killer en er valt af en toe een druppel regen.

Foto’s

3 Reacties

  1. Corrie en Fren:
    26 juli 2025
    Bert en Bep,

    Maar weer een goede reis gewenst👌😉
  2. Finus:
    26 juli 2025
    Mooie plek hebben jullie!
  3. Diane Honingh:
    26 juli 2025
    Mooie plek en leuk dat jullie Tom even gesproken hebben!