Gdansk

19 juni 2019 - Malbork, Polen

Woensdag 19 juni

Gisteravond waren we laat met alles en daarom zijn we niet zo laat naar bed gegaan!
Want vanmorgen vroeg er uit want we gaan om half 9 met de bus naar Gdansk. Dus knappe kleren aan, rugzak inpakken want je weet niet wat voor weer je krijgt al zijn de voorspellingen goed.
Allemaal om half 9 de bus in en de leiding nog even overleg met de chauffeur hoe hij rijden moest en waar we heen gaan. Het is ongeveer 65km rijden vanaf de camping in Malbork dus een uur rijden. De eerste stop was het Solidariteits Museum, over de gebeurtenissen vanaf de stakingen en de afscheiding van Rusland. We zouden daar koffie drinken maar het ging pas om 10 uur open en dat was ook de tijd dat de gids er zou zijn die Duits sprak. Die leidde ons door het grote gebouw en was heel uitgebreid. Sommige dingen daar wist het westen niets van af, daar mocht niet over gesproken worden en ook de media mocht daar niets over melden. Een heel verhaal wat mij lang zat duurde, maar wel interessant.
Ook konden we nog met de lift naar 6 hoog om een blik over de haven te werpen.
Wij hadden geen tijd voor de koffie want we moesten naar de afgesproken tijd met de bus naar de plaats waar we de lunch konden krijgen.
Het was dicht bij het oude centrum en moesten naar 4 hoog met de trap, je kon ook met de lift.
Een 4 gangen menu, een muse van vismoes en aardappel pannenkoekjes, soep, eendenborst met aardappelen en appel, en als toetje een moes van vruchten en aardbeien. Zoals de kenners van mij, niet mijn ideale lunch maar toch wel m'n buik volgegeten! Dan tot drie uur even vrij en dat was wel lekker want het was behoorlijk warm, ook in het restaurant. Om precies 3 uur kwam de gids die au pair in Rotterdam was geweest en Engels had gestudeerd. Leuk mens die ons door de stad heen loosde en de mooie dingen liet zien die ze na de oorlog, die de stad grotendeels verwoest had, weer gerestaureerd hebben. Morgen zal ik daar meer over schrijven. Dan hadden we nog even tijd om op een terras een biertje te gaan drinken en moesten om half 6 weer in de bus zitten. Dat werd even later want ze hebben hier halve liters! Maar de bus reed om 17.40 weg uit Gdansk (vroeger Danzig) en ook nog een stuk binnenweg kwamen we om 19.15 aan op de camping. We waren behoorlijk versleten, eerst al in het museum lopen en staan en dan de rondleiding lopen en staan. Bijna niet gezeten vandaag! Dan gaan we nog een broodje eten en zitten heerlijk buiten. Vandaag was het weer een warme dag, vanmiddag bij de rondleiding stond een oude barometer en die gaf 32 graden aan in de schaduw. Morgen dus wat meer over Gdansk, maar stuur wel al vast de foto's mee