Holten

30 juni 2019 - Holten, Nederland

Zondag 30 juni

Gisteravond nog drie spellen Skip Bo gedaan. Eerst twee gelijk en het derde won Bep dus één ingelopen. De overburen van de caravan gingen hun voortent afbreken toen er schaduw was. Hebben de hele avond aan het werk geweest en dan ben je blij dat je een camper hebt! Het was warm gisteravond en het was 23.15 toen we naar binnen gingen. Dan nog even de volgende etappe bekijken en dat even aan onze Tom Tom meneer vertellen.
Vanmorgen weer prachtig weer en al warm. We kunnen gelukkig wel in de schaduw eten en ook de achterbuurvrouw kwam een praatje maken en woonde in Assen en gaat morgen naar huis omdat het nu veel te druk is vanwege de TT.
Toen alles weer op zijn plaats lag zijn wij om 9.05 vertrokken uit Bad Rothenfeld. De camper gaf 27 graden aan! Naar de 33 die ons naar de grens bracht en om 10.15 passeerden en weer in het vaderland arriveerden.  Het was inmiddels al 30 graden geworden. We zouden eerst nog koffie gaan drinken maar omdat het zo warm is doorgereden en om 11 uur op de camperplaats "Lookerland" in Holten aangekomen. In eerste instantie zouden we via Nijmegen naar huis gaan maar de fam. Seevinck vieren hun één jarig huwelijk en zijn niet thuis. Mooie camperplaats achter een voormalige boerderij. Plaats genoeg en een plaatsje uitgezocht waar we ook wat schaduw kunnen creëren. Dan eerst aan de koffie en ook buurman Bert kwam kijken wat voor een buren hij had gekregen. Was ook, jaren terug, in Marokko geweest en had verhalen genoeg. Nu bleven ze in Nederland want zijn vrouw wilde niet zo ver meer.
Holten ligt aan de Zuidkant van de Sallandse Heuvelrug en heeft ong. 9500 inwoners. Het is gefuseerd met de gemeente Rijssen. Net buiten Holten liggen de fundamenten van een Middeleeuws kasteel waarvan de bouw in 1377 moet zijn begonnen en in 1380 al verwoest werd. Maar een jaar later zijn ze het kasteel weer op gaan bouwen en in 1580 werd het overbodig en is het afgebroken. Ook is hier een Oorlogskerkhof waar 1355 Canadezen, 36 Britten, 2 Australiërs en 1 Belg hun laatste rustplaats hebben gevonden. De begraafplaats is Canadees grondbezit. Ook bezit het 4 kerken, een Nederlands Hervormde, een Gereformeerde, een Katholieke en een van de Evangelische gemeenschap dus kan je vele kanten op!
Ik heb nog een jeugdherinnering aan Holten. Zo'n kleine 60 jaar geleden gingen mijn neef Dick Broeder en ik elk jaar één week naar onze tante en oom in Eefde en één week naar onze tante en oom in Holten waar ze toen woonden en dat was voor die tijd een best eind weg! Het was prachtig weer en in Holten hadden ze een mooi zwembad waar wij elke dag naar toe gingen. Maar daar was ook afzwemmen voor het B diploma. Dick stelde voor om dat te doen maar dan moest je wel je A diploma kunnen overleggen. Ik had helemaal geen diploma en Dick wel zijn A diploma. Maar we vertelden dat we hier op vakantie waren en dat onze diploma's thuis lagen. Ze geloofden ons en we slaagden alle twee glansrijk voor het B diploma!
Ook loopt hier het Pieterpad langs en nog meer lange afstand wandelingen. De filmaker Bert Haanstra is hier geboren en die kennen we uit " de stem van het water" waar Uitdammer Klaas Buitenhuis (Tarzan) in meespeelde.
Na het eten de batterijen van de fietsen in de oplader en besluiten om vandaag zondag te houden dwz, rustig aan vandaag! Eerst zoon Kees aan de telefoon over de gang van zaken de komende week wanneer hun twee kinderen op 4 en 7 juli jarig zijn. Bep appt met nicht Gon dat we in Holten staan, die zijn een trip aan het maken door Noord Duitsland, dat het misschien voor hun ook wel een mooie plaats is voor de terugtocht. Je kunt er goed fietsen en een mooie omgeving. Ook dochter Diane even over de komende week wat er moet gebeuren en wat er gaat gebeuren. We gaan aan de thee en nicht Gon appt terug dat ze met Willem op de camping in Holten staan! Wat een toevalligheid! Of we vanavond op de koffie komen, het is slechts één km bij ons vandaan! Dat gaan we doen, dus haal ik de fietsen er af en kan ik zo de batterijen er in doen als ze opgeladen zijn. Dan is de vijf alweer in de klok en nemen we een wijntje. We gaan niet al te laat eten om op tijd bij Gon en Willem te zijn. Dus stuur het blog wat eerder weg en morgen horen jullie hoe de avond verlopen is.

1. Tante Co:
    30 juni 2019