Bad Rothenfelde

29 juni 2019 - Bad Rothenfelde, Duitsland

Zaterdag 29 juni

Gisteravond ook nog een rondje over deze grote camping gelopen. Het is werkelijk erg druk en er is ook een zwemmeertje aanwezig. Dan gaan we nog twee potjes kaarten, Skip Bo, en het wordt weer gelijk spel. Bep schiet er dus weinig mee op.
We hadden gisteren besloten om hier nog een dag langer te blijven. Het is hier rustig en alle voorzieningen zijn aanwezig. Het was dan ook al weer prachtig weer toen we opstonden. We hadden net een schaduwplek om te gaan eten. Na de koffie de fietskaart gepakt en een stuk gaan fietsen. Eerst naar Dissen en tien daarvandaan naar Bad Laer. Dit is ook een kuuroord en neeft ruim 9.000 inwoners. We zetten onze fietsen neer en lopen naar de oude kerk, de Maria Geboortekerk, een katholieke kerk. Hier heeft op die plek al een houten kerk gestaan rond 800. Begin 11e eeuw hebben ze er een 36m hoge weertoren neergezet van 9x9m en de dikte van de muren zijn 2 meter. Het geheel werd omsloten door een krans van woningen en als er gevaar dreigde kon men vluchten in de toren. In de 13e eeuw werd er een zaalkerk aan de toren gebouwd. Deze werd in 1860 gesloten wegens bouwvalligheid. Na afbraak werd op 28mei 1872 de eerste steen gelegd voor een nieuw gebouw van 42 meter lang, achter de toren. Tijdens WOII werden de klokken er uitgehaald en omgesmolten. In 1949 kreeg de kerk vier nieuwe klokken. In de jaren 1966 en 1985 werd het kerkgebouw gerenoveerd. We lopen een klein stukje door het stadje en besluiten om terug te gaan want het wordt erg warm! Langs de boerenakkers rijden we door het mooie gebied terug naar Bad Rothenfelde. We komen langs de Aldi en nemen nog war verse broodjes mee. Dat eten we onder de luifel op en verplaatsen ons naar de overkant, in de schaduw van de hoge bomen. Er gaat niets boven de schaduw van een boom! Het wordt een rustige middag en om 3 uur ga ik naar de Nederlandse Dames kijken die tegen Italië moeten spelen. Hier zijn ze heer en meester maar in de eerste helft komt het er niet uit, wel heel veel balbezit 0-0. De tweede helft worden er meer kansen gecreëerd en uit twee dode spelmomenten scoort Nederland. Dit is zeker verdiend en beter gespeeld dan tegen De Japanse dames. Op naar de halve finale!
We blijven nog een tijdje onder de bomen vertoeven want het is bij de camper nog te warm en in de camper 34graden. De thee slaan we over en nemen een koud wijntje en biertje. Dan is het zover dat we weer bij de camper kunnen zitten. Bep gaat het eten verzorgen en hoeft alleen het vlees in de pan te leggen het wordt vanzelf gaar! Als we het buiten opgegeten hebben ga ik wéér afwassen en daarna de fietsen achterop en de luifel indraaien want morgen wacht weer een volgende etappe. Dan lekker buiten zitten en misschien zit er nog wel een kaartspelletje in! We zijn de laatste paar dagen vakantie aan het houden!

1. Diane Honingh:
    30 juni 2019
    En dan zit het er weer bijna op. Wel heerlijk dat de laatste weken ook van die mooie zomerse weken waren!