Grevelingen

25 augustus 2018 - Grevelingen, Frankrijk

Zaterdag 25 augustus

Ja, en dan is het zover, we vertrekken voor onze najaarsreis.
De weergoden hebben ons al een beetje voorbereid, gisteren wind en buien en ook vandaag is de temperatuur Iers en valt er af en toe een bui.
Om 8.45 vertrokken uit Uitdam uitgezwaaid door de Bijenvenners die er vroeg uit moesten!
Langs de dijk naar Monnickendam en zo naar de ring van Amsterdam en de A2.
Afgeslagen naar Breda en we zagen vele caravan en camperbezitters die het zelfde idee hadden om dit weekend weer te vertrekken. We passeerde de grens met België om 10.20 en via de rustige ringweg om Antwerpen naar de eerstvolgende parkeerplaats om koffie te drinken. Het was daar druk maar we konden een plaatsje vinden. Dan weer verder en veel landbouwgronden met veel mais er op. Weinig koeien in deze streek. Onderweg af en toe een bui maar ook de zon.
12.45 reden we Frankrijk in en het weer bleef wisselvallig.
Om 13.15 arriveren we bij de Super U in Greveline waar ik ging tanken en Bep nog een doosje wijn scoorde! Om 13.45 waren we op de Camperplaats en zijn meteen gaan eten.
We waren hier ook in het voorjaar 2017 toen we de reis naar de UK maakten.
Ik na het eten een verkenningsronde gemaakt en ook nu stonden er enkele campers maar ook wat verder op een hele meute kermisgasten met hun onderkomens.
Later samen het stadje in gelopen, over een brug, naar het versterkte Fort.
Eerst het grote plein met het gemeentehuis waar ook het Belfort staat. Een bouwwerk uit de middeleeuwen waar klokken in hangen en bij storm en andere calamiteiten de burgerij kan waarschuwen. Ook een uurwerk en zoals hier ook een gevangenis! We lopen langs de VVV maar krijgen weinig informatie en de man spreekt beroerd Engels! We gaan de verlaten straten door naar de St Willibrordkerk die zijn oorsprong had in de 9e eeuw waar toen een kapel stond.
Er naast een gebouw waar een watervoorraad was met een voormalige kazerne er naast. Deze is omgebouwd tot appartementen. We lopen terug over de aarden wallen en komen bij het fort dat Vauban gebouwd heeft. De Fransen hadden het stadje in 1644 in handen gekregen en even later heeft Vauban er een vesting van gemaakt.  We zouden nog wat verder kijken maar de lucht werd donker en snel op de camper aan. We waren er net toen er grote regendruppels naar beneden vielen. Thee gezet en daarna nog diverse buien gehad en sommige met wat hagel!
Maar toen we aan ons eerste wijntje zaten klaarde de lucht op en begon de zon weer te schijnen.
We staan langs de jachthaven en zien dat de boten droog komen te liggen want het is eb. Het verschil is denk ik wel 2 meter als ik naar de palen kijk.
Bep verzorgd weer een heerlijke maaltijd en als we dat naar binnen hebben gewerkt en de afwas is gedaan gaat Bep aan haar hobby(haken) en ik ook, maar geen haken!

1. Jaap Molenaar:
    26 augustus 2018
    Fijne vakantie Bert en Bep,
    groeten Jaap en Nelleke Molenaar
  2. Anton van geemen:
    26 augustus 2018
    Hoi Bep & Bert Zeg weer mooie foto,s en een pracht report over je trip mensen heel veel plazier he