Guadix

3 mei 2023 - Guadix, Spanje

Woensdag 3 mei

De schotel weigerde toch dienst en moest Bep haar Belgische serie op de iPad kijken.

We hadden nog 3 afleveringen van Arsène Lupin, dus die gekeken. Er bleef nog tijd over voor een spelletje Skip Bo dat ik won. Bep wilde nog revanche dat ik ook won en we dus laat naar bed gingen (2-0)

Vanmorgen weer prachtig weer en 16 graden buiten. Na het eten de camper weer klaarmaken voor de volgende etappe.

We vertrekken om 9.35 uit Cases Nuevas en het is 16 graden. We gaan links af richting Lorca wat ongeveer 50 km zou zijn. Dus om half elf zouden wij er zijn. Het eerst stuk van de weg had een wasbordeffect, hobbelig. Op een gegeven ogenblik werd de weg smaller en steeds slechter. Later werd het nog smaller en vreselijk slecht. Maar je denkt het zal wel beter worden maar dat was niet het geval. Opeens een geel bord met opschrift maar we konden verder. Nog zo’n paar kilometer doorgereden en weer een wegafzetting waar we langs konden en steil naar beneden gingen. Daar hield de weg op en moesten we achteruit de helling weer op en bovenaan draaien. Nog op de kaart gekeken en er was geen alternatief dus het hele stuk, 11 km, weer terug over die slechte weg.

Besloten om maar weer terug naar Mula te rijden en daar de RM515 te nemen naar Murcia.

De A7 behoorlijk druk en ook geen mooi gebied. We komen om 11.50 aan bij de Lidl in Lorca waar we eigenlijk al om half elf zouden komen. Daar boodschappen doen en alles weer een plekje in de camper geven. Het is inmiddels 12.30 en ik had een grote parkeerplaats gezien waar we heen reden om te gaan eten. De bedoeling was geweest dat we er al vroeg zouden zijn en dan nog even de stad in zouden gaan. Lorca is best een grote stad met bijna 92.000 inwoners. In mei 2011 is daar een aardbeving geweest en daarbij zijn nog 9 doden gevallen. Heeft een Moors kasteel uit de 10e eeuw dat nu Hotel is. Ook de Romeinen hebben hier nog gewoond. Maar het is middag en dan is alles op slot in Spanje en besloten om verder te gaan en Lorca over te slaan.

We gaan naar Cùllar waar een grote camperplaats is waar we kunnen overnachten. Eerst door een gebied waar echt niets groeit en later wordt het wat groener en groeien er fruitbomen.

Bij Cùllar aangekomen komen we bij een hek en ik even kijken. Ook komt er een man aan en ik vraag hem of hier de camperplaats is, hij zegt van nee en doet het hek dicht en op slot!

Nogmaals de coördinaten ingevuld en komen nu op een andere plaats uit waar ook geen camperplaats is. We geven net op en zoeken. een andere overnachtingsplaats.

Het wordt Guadix zo’n 70 km verder. Het is nog vroeg, 14,30, dus dan nog een klein uurtje rijden over de A92. We komen om 15.25 aan op de camperplaats in Guadix, een enorme parkeerplaats waar ook zo’n 20 campers staan bij elkaar. Wij de camper ernaast gezet en eerst thee drinken.

Ik nog een rondje gelopen en als ik terugkom gaan we buiten wat drinken in de schaduw van de camper.

Guadix is een stad met bijna 20.000 inwoners. Julius Caesar heeft het in de eerste eeuw v. Chr gesticht en in 711 hebben de Moren er een kasteel gebouwd. In de 15e eeuw werd het weer veroverd door de Christenen en vluchtte de Moren naar de grotwoningen in de gebergtes aan de voet van de Sierra Nevada

Die grotwoningen waren al eerder bewoond geweest en zijn uitgehakt uit de kalkstenen heuvels.

In de vorige eeuw zijn de meest woningen verlaten en waren in verval geraakt. Nadat de meeste woningen gerestaureerd werden beginnen de huizen opnieuw bewoners aan te trekken. Er zijn nu zo’n 2000 grotten te vinden in de wijk die door 3000 mensen bewoond worden.

Verders zijn er nog veel meer bezienswaardigheden maar daar gaan we morgenochtend naar kijken. Terwijl ik dit zit te typen zijn er op de achterkant van het parkeerterrein stoere figuren met auto’s samengeschoold met harde muziek aan en veel druktes. Wij hebben daar geen last van want het is ver weg.

Het is laat als we gaan eten en weer vindt de schotel de satelliet niet dus TV op de iPad