Hijkerveld

8 juni 2021 - Dwingeloo, Nederland

Dinsdag 8 juni

Vanmorgen was het wat mistig en dat loste om half tien op zodat de zon er weer door komt.

Wat klusjes en Bep een wasje en daarna gaan we koffie drinken. Ik heb ondertussen weer een route uitgezet via de knooppunten. We vertrekken om 11.10 richting het noorden. We rijden eerst door het Nationale park van het Dwingelerveld en als we daar uit zijn gaan we de brug over van de Beijerstroom. Ook hier weer een mooi gebied met akkerbouw, vooral bloemen, mais en grasland waar de boeren aan het mestrijden zijn of aan de tweede snee bezig zijn. We gaan onder de N 381 door en komen in Hijken. Dat is een esdorp met 675 inwoners en ligt aan het Oranje kanaal. We rijden door en komen in het Hijkelveld dat in beheer is van Het Drentse Landschap.

Onderweg zien we een bankje, op een prachtige plaats en daar gaan we eten. Achter zijn ze bezig om pioenrozen te oogsten. Dat is handwerk en daar zijn aardig wat mensen mee bezig. Na een poosje, door een prachtig gebied, komen we in Oranje. Dit is een plaatsje in de gem. Midden Drenthe en is rond de aardappelenfabriek Avebe ontstaan die in de midden 80er jaren gesloten is. Vanaf 1992 t/m 2015 is de fabriek omgebouwd tot Speelstad Oranje. Daarnaast was er een bungalowpark, Vakantiepark Oranje dat allemaal in de zetmeelfabriek gevestigd was. Maar de loop ging er uit na de krediet crisis van 2008 en werd het in 2014 verhuurd aan het COA, om er asielzoekers in onder te brengen. Het werd noodopvang voor 700 asielzoekers en de eigenaar,  Hennie van Most, wilde er nog 700 in onderbrengen wat op protesten van de bevolking leidde.

In 2017 werd het gesloten. Nu zijn er plannen om er appartementen voor bejaarden in te gaan maken. Er achter ligt een natuurgebied dat gesloten is voor publiek omdat er zeldzame vogels aanwezig zijn.

We rijden een stuk langs het Oranje kanaal en dan weer een stuk door een mooi natuurgebied.

We gaan weer onder de N381 door, langs het Blauwe meer en de Achterste Zandduinen.

We komen door het buurtschap Boterveen dat weer in de gem. Westerveld ligt. We zijn door verschillende buurtschappen gekomen maar daar valt niet zo veel over te vertellen. Bij de N855 aangekomen vinden we een bankje om de fietsen(!) even rust te gunnen. Drinken nog een kop koffie en fietsen we het laatste stukje naar de camperplaats. We zijn om 14.40 terug na 42km fietsen. Het was weer een prachtige ronde. Ook weer nieuwe buren gekregen dus minder uitzicht dan gisteren. Bep haalt de droge was af en als dat in de kast ligt gaan we wat drinken. Het is prachtig weer, luifel uit en de schaduw opzoeken. Ook de camperplaats is weer bijna volgelopen, ik denk nog 5 plaatsen over. We drinken thee en het koude witte wijntje smaakt goed al is het weer een ander merk.

Bep gaat om 7 uur het eten maken en dat smaakt prima op ons terras. Het was Bep gisteren goed bevallen dus ik weer warm water gehaald en samen afgewassen. Daarna ontspannen houding onder de luifel want het is nog warm.

De camperplaats is van stroom zelfvoorzienend. Het heeft heel veel zonnepanelen op het dak van de voormalige stallen en ook een stuk land met zonnepanelen. Ook kan je hier een elektrische auto huren. Het was dus een beste dag voor de eigenaar, veel zon vandaag!

1. Huberdina:
    9 juni 2021
    Zo,ik ben helemaal bij,vorige reisverslag en tot waar jullie nu zijn,wat is ons land toch mooi,afwisselend landschap ook en Bert,ik vind het zo knap dat je je iedere keer weer inleest over het ontstaan en de geschiedenis van de desbetreffende steden en dorpen,prachtige foto's ook,gisteravond een strandwandeling gemaakt,begonnen bij Linzell tot Karin en terug weer bij het Narrenschip de dijk op,heel bijzonder dat je zo'n stuk van de dijk op het Markermeer loopt.Schilders schieten goed op,volgende week klaar (denk ik),de weerberichten zijn gunstig, dus nog een fijne vakantie en tot gauw.