Kolonies

13 juni 2021 - Noordwolde, Nederland

Zondag 13 juni

Gisteravond keek ik op teletekst hoe de stand van Denemarken-Finland was en zag dat het stilgelegd was. Daarna zag ik dat Christian Eriksen een hartstilstand had gekregen en gereanimeerd werd. Naar het ziekenhuis en gelukkig weer bij kennis en aanspreekbaar. Hoop voor hem en zijn familie dat hij er weer bovenop komt.

Maar wij hadden slechte ontvangst en hebben de camper op ons “eigen terrein” verplaatst en toen wel goed beeld. We staan rondom in de hoge bomen en dan moet je een gaatje zoeken!

Ook nog België-Rusland gekeken en zag een sterk België met 3-0 winnen.

Vanmorgen prachtig weer, alleen staan we ‘s morgens in de schaduw en is het fris.

Maar wij hebben een groot “ grondgebied” en kunnen de zon opzoeken. Bep maakt weer de lunch klaar en gaan we koffie drinken. Het is 11 uur als we een rondje op de fiets gaan maken.

We rijden eerst door Wilhelminaoord, vernoemd naar de moeder van Koning Willem I en gem. Steenwijkerveld, prov. Drenthe en heeft 905 inwoners. Het was een kolonie voor arme stedelingen uit het westen van Nederland. In 1820 gesticht door de Maatschappij van Weldadigheid. Wegen werden aangelegd en 100 huisjes voor de kolonisten. Ook werden er huizen gebouwd voor Directeuren, een school, onderwijzerswoning en een spinhok met wasplaats.

Generaal Johannes van den Bosch was de geestelijke vader van de plannen om Wilhelminaoord, Frederiksoord en Willemsoord te stichten voor de kansarme gezinnen uit het westen van het land.

Zij kregen een woning met 1 HA grond. Ze werden voorzien van hun onderhoud, geneeskundige hulp, godsdienst en schoolonderwijs. Ook werden er diverse opleidingen gegeven in naaien en breien, tekenschool, zakkenweverij, touwbaan, timmerwinkel, verfwinkel en bos en landbouw. Of je kon op de administratie van de Maatschappij wat bijleren.

Ook de Oranjes waren geïnteresseerd en de latere Koning Willem II gaf zijn naam aan Willemsoord en betaalde een school en onderwijzerswoning, tezamen 1400 gulden.

We komen langs vele gebouwen uit die tijd en komen in Frederiksoord, dat gem. Westerveld is, prov. Drenthe en heeft 300 inwoners. Vernoemd naar De beschermheer van de Maatschappij, Frederik van Oranje Nassau.

Hier werd in 1884 de eerste tuinbouwschool van Nederland opgericht.

Ook hier nog statige gebouwen, oa het Huis Westerbeek waar ook ondermeer Gouverneur Generaal van West Indië en Generaal van het leger daar, en Officier van de Militaire Willemsorde, Johannes van den Bosch met zijn gezin gewoond heeft. Hij leefde van 1780 tot 1844.

We rijden weer verder, komen door Nijensteek en heeft 545 inwoners.

Dan door velden, hoofdzakelijk grasland, mais en aardappelen en ook een paar zandafgravingen.

Gaan onder de A32 door en komen door een klein stukje Steenwijk, prov, Overijssel en 17115 inwoners. Verder door Steenwijkerwold, 1885 inwoners en komen in Willemsoord, gem. Steenwijkerland prov. Overijssel en 870 inwoners. Ook dit dorp gesticht als kolonie in 1820.

We gaan de A32 weer onderdoor en er zijn weinig bankjes om onze lunchpauze te houden.

Maar gelukkig gaan er net een paar mensen weg en kunnen wij, wat laat, gaan eten.

We komen weer door Wilhelminaoord en dan op Noordwolde aan dat in Friesland ligt.

We rijden nog even naar de Spokeplas, een recreatiemeer van 5 HA groot en is ontstaan door zandafgraving. Om 14,45 zijn we terug, door drie provincies , en de fietsen weer in de schaduw en wij in de zon. Tijdens het fietsen was het soms nog best fris maar hier bij de camper, waar het luw is,  is het warm zodat we de schaduw moeten opzoeken.

We drinken thee en daarna een lekker koud wijntje.

Ik kook vanavond, althans, ik haal voor ons eten bij de snackbar.

Smaakt prima en als onze buiken vol zijn, eerst opruimen en afwassen en dan douchen.

Daarna ons opmaken voor de wedstrijd vanavond, Nederland - Oekraïne !!

Ben benieuwd, 4 3 3 maar het zal wel 5 3 2 worden. Morgen weten we of het werkt!!