Nieuwlande

10 juni 2021 - Nieuwlande, Nederland

Donderdag,

Gisteravond tot laat buiten gezeten want het was heerlijk.

Vanmorgen weer prachtig weer en na het ontbijt rustig de camper reisklaar maken.

Ook drie camperplaatsen gebeld of er plaats was maar all drie vol. De vierde had nog wel plaats dus daar maar heen.

Nog een tijdje staan praten met de buren en daarna stonden we als derde om het vuile water te lossen en schoon in te nemen. Om 10 uur vertrokken we naar de A28, richting Hoogeveen.

Dan de A37 richting Emmen en afslag Nieuwlande waar onze beoogde nieuwe stek is.

Om 10.35 daar aangekomen en de eerste indruk viel wat tegen. Ook de voorzieningen zijn minimaal. Maar dat kan ook niet anders want waar we stonden was het zoals je een camperplaats wil hebben. Er waren nog enkele plaatsen vrij en wij konden dus nog kiezen. Camper neergezet en de stoelen er uit en koffie drinken. De beheerder kwam “even” praten en hij vervangt de eigelijke beheerder voor twee weken want die zijn met vakantie.

Dan ons over de camping boeken gebogen en voor zaterdag  één andere vastgelegd.

Hoeven we ons daar geen zorgen over te maken. De fietsen er afgehaald en buiten gegeten.

Na het eten een grote ronde om Nieuwlande gefietst. Veel grasland maar ook mais, aardappelen en ook wat bloemen. We zijn om half vier terug en als we aan de thee zitten komt de buurman “even” praten. Het is bijna tijd voor een wijntje als hij naar zijn eigen camper gaat.

Nieuwlande was een veenkolonie en het ligt in twee gemeenten, Hoogeveen en Coevorden en enkele huizen staan in Hardenberg.

Het is ontstaan waar 5 gemeenten samenkomen, Oosterhesselen, Dalen, Coevorden, Hardenberg en Hoogeveen.

Een boek over de geschiedenis van het dorp kreeg de naam, Nieuwlande, het dorp met de vijf burgemeesters.

Op 1 jan. 1998, bij de herindeling, heeft men er voor gekozen om het dorp onder te brengen bij één gemeente om de gemeentegrens 1,5km op te schuiven. Maar enkele huizen bleven gem. Coevorden en gem. Hardenberg. De rest is gem. Hoogeveen.

In WOII was het hier een wijkplaats voor vele Joden omdat het hier een vrij ontoegankelijk gebied was en dus slecht bereikbaar.

Johannes Post gaat na de inval van de Duitsers in het verzet en is hier de bekendste inwoner van het dorp. Hij werd twee keer gepakt maar de eerste keer ontsnapte hij met behulp van een bevriende politieagent. De tweede keer werd hij verraden en opgepakt bij een overval op een Amsterdamse gevangenis. De volgende dag werd hij in de duinen bij Overveen doodgeschoten.

De 117 inwoners van toen kregen in 1985,  collectief een onderscheiding vanuit Israel.

Het wijntje is laat vandaag en daarom eten we ook wat later.

Het is heerlijk weer en eten dus weer buiten. Na de afwas die Bep weer binnen doet omdat er geen warm water is. Ik heb dus vrij vanavond!

Na de afwas nog lekker buiten zitten want de temperatuur is heerlijk

1. Diane Honingh:
    10 juni 2021
    Het is inderdaad minder mooi dan de vorige plek. Maar ach…. Je vermaakt je evengoed wel toch?
  2. Tom:
    11 juni 2021
    Het ziet er inderdaad niet zo mooi uit, maar het gezellig hebben lukt overal! Kus!