Noordwolde

12 juni 2021 - Noordwolde, Nederland

Zaterdag 12 juni

Gisteravond geen voetballen gezien, Turkije- Italië, 0-3 geworden.

We hebben een spel scrabbel gedaan wat ik verloor dus weer twee punten achter!

Vanmorgen de boel weer inpakken en reisklaar maken. Rustig aan gedaan en om 9.45 klaar voor vertrek. Maar de buren kwamen nog even naar ons toe en de dames hadden nog veel te bepraten over vroeger. Ik de camper van hun binnen bekeken die hij zelf gemaakt heeft. Hij had een bedrijf dat interieurmeubelen maakte, hij heeft het bedrijf twee jaar geleden aan zijn zoon over gedaan.

Maar kan niet stilzitten en heeft ook een van een bus een camper gemaakt en verkocht.

Het was inmiddels over half elf dat we vertrokken. Over de A37 komen we op de A28 en bij Meppel de A32. Daar op een parkeerterrein koffie gedronken anders schiet het er bij in!

Om 12 uur kwamen we op de camping waar we een plaats gereserveerd hadden. We konden kiezen uit 4 plaatsen. Maar 3 er van was onder de bomen, dus geen schotel en de vierde was nog niet vrij. Dus naar de receptie dat we dat niet accepteerde en of ze nog wel een plaats hadden voor ons waar de schotel (voetballen) wel de satelliet vinden kan. Die plaats hadden ze op een veld waar niemand staat en dat ze vroeger gebruikte voor voetbalveldje. Maar alles aanwezig, stroom, water en afvoer, dus prima plaats. Dit houdt me vaak tegen om op campings te gaan staan, vaak rondom in de bomen, op een rijtje en toch krappe plaatsen. Wij staan nu op een veld, helemaal alleen met alle voorzieningen, prima!

Na het eten zijn we naar Noordwolde gefietst. Vanmiddag stak de wind wat op en ook de zon verdween af en toe achter de wolken. Noordwolde is een leuk stadje, gem. Weststellingwerf, en heeft samen met Noordwolde zuid 3600 inwoners. We rijden naar het winkelcentrum en Bep bekijkt enkele winkeltjes en gaat even de Jumbo binnen om brood te kopen. Ik loop even naar de molen die Windlust heet. Gebouwd in 1859 en in 1880 opgehoogd tot stellingmolen. Het is een korenmolen en in 1961 gerestaureerd en sinds 1976 gerund door vrijwilligers.

De rotanindustrie heeft Noordwolde landelijke bekendheid gegeven. Dit ontstond door toeval. Een Duitse veenarbeider, omstreeks 1825, verbleef een tijd in het dorp. Hij kon mandjes vlechten van de in het wild groeiende wilgentakken. Hij leerde dat aan enkele bewoners en de verkoop van die mandjes leverde geld op. In 1860 hielden zo’n 200 gezinnen zich bezig met huisindustrie. Later kreeg dominee Hindrik Edema van der Tuuk het idee om rieten stoelen te gaan maken. De materialen waren hier voor handen en werkkrachten in overvloed. Eind 19e eeuw werden er in en om Noordwolde zo’n 200.000 stoelen per jaar gemaakt en per trein geëxporteerd via het station in Peperga. Hier in Noordwolde is het Vlechtmuseum gevestigd.

Vandaag dus een kleine ronde gefietst en waren om 4 uur weer terug. Buiten in de zon thee gedronken maar de zon gaat veel weg en achter de bomen dus het wijntje drinken we in de camper.

Bep gaat om 18.45 eten maken en ik in de administratie.