Holbaek

30 april 2019 - Holbæk, Denemarken

Dinsdag 30 april

Gisteravond naar een programma gekeken over de kinderen van Johannes Post, een verzetsman.
Een programma waar zijn kinderen, die nog over waren, aan het woord kwamen en over hun vader dachten. Daar kwamen toch verschillende meningen naar voren.
Vanmorgen toen we wakker werden scheen de zon al op de camper. Het was weliswaar fris buiten maar het was dan ook nog vroeg. Niet vroeg genoeg om de zon zien opkomen. Na ontbijt weer de camper voor de volgende trip gereedmaken. Bep betalen en ik de camper van de nodige ballast ontdoen. Om half 10 vertrekken we uit Tarup. Eerst naar Nyborg en dan over de brug over de Grote Belt. Met die brug zijn ze in 1988 beginnen te bouwen en de eerste auto reed er op 14 juni 1998 overheen! Hij is van oever tot oever 17km en de grootste overspanning is 1624m op dat punt is hij 65m boven de zeespiegel. Finland protesteerde omdat de boorplatforms er niet onderdoor zouden kunnen. Via een afkoopsom ging het project toch door. Deze brug kostte 21,4 miljard Deense Kronen en dat is ong. Ruim 7 miljard Euro (1988) . Deze brug is een tolbrug en wij mochten ook onze bijdrage leveren (52 euro) We rijden nu op het eiland Seeland en gaan naar Soro. Er zou een klooster zijn maar stond in de steigers en was gesloten. Dus doorgereden naar Ringsted. Even daarvoor koffie gedronken en dan even een parkeerplaats zoeken. Dat viel mee en naar de Skt Bendt Kirke gelopen. Ringsted was vroeger de plaats waar vergaderingen gehouden werden van de vrije mannen. Op de markt liggen drie Tingstenen die daar nog op wijzen. Ook was het in trek door de Koningen omdat het mooi centraal lag. Waldemar de Grote liet er een Benedictijner klooster in 1160 bouwen. Door de uitbreiding werd het de Skt. Bendt Kirke en in bakstenen gebouwd. Dit is mogelijk de oudste bakstenen kerk van Europa. Na de bezichtiging van de kerk was het nog vroeg en zijn we naar Roskilde gereden waar de Domkirke staat. Was even moeilijk om een parkeerplaats te vinden maar toch gevonden. Daar eerst gegeten en dan naar de Domkirke. In 980 richtte Harald Blauwtand daar een houten kerkje op dat van die tijd uitbreidde tot wat het nu is. Hier voor moeten al Vikingen gewoond hebben. De buitenkant van de kerk is niet echt fraai met versieringen maar de binnenkant is wel bijzonder. Daar staan de sarcofagen van 20 Koningen en 17 Koninginnen. Onder andere de Sarcofaag van Margarethe I die van 1353 tot 1412 leefde. Mooi van binnen dus met veel historie. Daar een tijdje rondgelopen en toen wandelen naar de haven waar het Vikingmuseum is. Wij hebben alleen het buitengebeuren bekeken waar enkele Vikingschepen liggen aangemeerd en ook een werkplaats waar ze replica's van die Vikingboten maken. Van Lariks hout dat ze splijten en daarna planken van maken. Mooi om te zien hoe vindingrijk ze waren. En ook om met die ranke bootjes naar Europa en Engeland te varen, zelfs naar Canada! We lopen weer terug door een park naar de camper. We gaan naar Holbaek naar de camping. Om half vier zijn we daar en nadat we zijn ingeschreven de camper op zijn plaats zette. Stroom er op en kijken of de schotel de satelliet vinden kan want dat is wel belangrijk voor vanavond. Bep zet thee en dat drinken we buiten. Het is weer heerlijk weer, zo'n 20 graden! De fam Porsius zit in Londen en het is voor hun Hotel een gekkenhuis met heel veel supporters van Ajax. Ik hoop dat ze hun verstand gebruiken! Als de 5 in de klok zit nemen wij weer een wijntje. Bep gaat tegen half 7 aan het eten beginnen en dan ruim ik de stoelen op. We eten weer lekker en na de afwas, ik typen en me voorbereiden op deze, hoop ik, gedenkwaardige avond.

1. Anton van geemen:
    1 mei 2019
    Hoi Bep & Bert Jullie ook gefeleciteerd met Ajax ik zag een video van een Dutch kroeg in London waar ze aan het feeste waren over de win van Ajax de bar heet De Hems ook mooie video van het feeste op het Leidseplein En natuurlijk weer hele mooie foto,s en verslag van jullie trip.Zo mvg van Emmy & Anton
  2. Diane Honingh:
    1 mei 2019
    Zo, vandaag is het woensdag 1 mei en zijn wij weer thuis. Een gedenkwaardige avond werd het! Wat een geweldig resultaat, maar.... het was maar 0-1 dus alles kan nog volgende week. Ze zullen weer als leeuwen moeten vechten, want de Spurs weten nu dat ze 4-3-3 moeten spelen en dan speelt Son ook nog mee! Dus spanning alom, maar we zullen ze naar de overwinning toe zingen en schreeuwen!
    Dat cafe de Hems in Londen was een leuke pub. We hebben daar maandag al iets gedronken tussen de ajax supporters en uiteraard een bitterbal en frikandel gegeten. Helaas mochten we dinsdag nergens een pub in met Tom, maar het feest was er niet minder om. De wedstrijd konden we zien via de ziggo app en het feest in de middag en na de wedstrijd was op het plein voor ons hotel dus ook daar hebben we ons tussen begeven. Wat geweldig om mee te maken, Tom vond het ook zo ontzettend gaaf! Nu maar hopen dat ze het volgende week waarmaken. Zou toch vreselijk zonde zijn als je het nu met het einde in zicht net niet zou halen. Maar dan nog mogen we niet mopperen, het was een geweldig europees seizoen. Weet je nog, die thuiswedstrijd tegen Real; toen zeiden we dat het nu echt de laatste keer was dat we ze zagen spelen. En toen kwam Juve ook nog eens! Jammer dat je er nu niet bij bent, we zullen het vlaggetje voor je bewaren!