Jerez de la Frontera

16 mei 2023 - Jerez, Spanje

Dinsdag 16 mei

Tot 9 uur buiten gezeten want toen werd het fris omdat de zon weg was.

TV kijken doen we op de iPad want de schotel denkt nog steeds dat hij vakantie heeft want na een paar rondjes draaien gaat hij weer in de ruststand!

Vanmorgen weer mooi weer al is het nog maar 17 graden als we opstaan.

Deze camperplaats heeft alles, WC’s, douches, wasmachines, stroom, WiFi en alles wat een camper nodig heeft.

We drinken eerst koffie en gaan op weg naar de bus. Maar komen de Nederlanders tegen op de camperplaats en maken een praatje wat een heel gesprek wordt.

Hebben daarom de bus van 10.45 naar het centrum. Gelukkig niet op de fiets gegaan want er zaten er een paar flinke beklimmingen tussen!

Jerez is een tamelijk grote stad met 213.000 inwoners en is de stad van de Sherry.

Het heeft veel veeboeren, paardenfokkerijen en een wereldberoemde wijnindustrie.

Jerez is ook al een oude stad dat al in de Prehistorie bewoond was. De Feniciërs gaven zo’n 3000 jaar geleden er de naam Xera of Sèrès aan. Daarna door vele volkeren bewoond, oa de Carthagers, Romeinen, Visgoten en Vandalen tot begin 8e eeuw en werd toen veroverd door de Moren. Het werd in 1264 weer veroverd door de Christenen en het kreeg ook de naam grensstad, Jerez de la Frontera. Grensplaats tussen Moren en Christenen. De Moren hadden er de naam Xerez aan gegeven die invloed heeft gehad op de naam Sherry.

In 1492, toen het laatste bolwerk van de Moren was veroverd (Granada) werd heel Spanje weer Christelijk.

Na de ontdekking van Amerika wordt Jerez een welvarende stad die in de nabijheid van de havens van Cádiz en Sevilla lag. Aangetrokken door de economische welvaart trok het veel buitenlanders aan. Vooral de uitvoer van Sherry naar Engeland leverde vele winsten op.

We stappen uit de bus bij het Alcazar een Moors fort uit de 11e eeuw. Later in de 12e eeuw zou het uitgebouwd worden . Daarna lopen we naar de Kathedraal die “Cathedral de Nuestro Sênor San Salvador” heet. Ook hier entree betalen (€6,-pp) en dan naar binnen. Niet zo mooi als die van Cádiz maar wel een schatkamer waar diverse religieuze voorwerpen liggen. Ik loop nog een wenteltrap op en denk op de toren te komen maar dat loopt dood en dus weer terug (dus weer niet de toren beklommen, Tom!)

De kerk zelf is in de 12e eeuw gebouwd en heeft men in de 17e eeuw diverse aanpassingen aangebracht.

Als we het bekeken hebben dan lopen we naar de centrale overdekte markt waar het ontzettend druk is. Als we het gezien hebben gaan we wat eten, Menu de Dia, Dagmenu.

Het heeft nogal wat voeten in de aarde als we bestellen want we weten niet precies wat het is allemaal. Maar we krijgen twee bordjes en het ene vindt Bep niet lekker maar het andere wel. Ik had wat anders, zonder vis maar lekker!

Daarna nog naar Iglesia San Miguel gelopen waar ze in 1484 mee zijn begonnen met de bouw. Wel mooi van buiten op een afstand maar ook hier kan je de tands des tijds waarnemen aan de ornamenten en verdere versieringen. Kerk is op slot en zo wandelen we naar de Alcazar waar de bus ons weer terug moet brengen naar de camper. Bus komt er net aan als wij aan komen lopen dus zijn we in 10 min. weer op de camperplaats.

Daar eerst wat drinken en besloten om vandaag hier maar te blijven en morgen weer te vertrekken.

Lekker buiten zitten want het is best warm een beetje broeierig want er is wat sluierbewolking.

Later aan de thee en ik daarna nog even naar de Al Campo, een hele grote supermarkt waar echt van alles te koop is. Ook zijn er nog wat winkeltjes in hetzelfde gebouw waaronder de Kik, een Duitse winkel!

Ik neem de boodschappen mee en natuurlijk wat meer, naar de camper. Bep had spijt dat ze niet mee was geweest.

Dan een biertje/wijntje en gelukkig kunnen we in de schaduw zitten want het is warm vanmiddag.

We eten nu makkelijk want vanmiddag al “warm” gegeten.

Na eten nog lekker buiten zitten want de temperatuur is dan nog heerlijk

1. Diane Honingh:
    17 mei 2023
    Nou pa, dat wordt dan toch de toren van ransdorp met die praatjesmaker van een zoon van me.
  2. Tom:
    18 mei 2023
    ‘ Praatjesmaker’: torens beklimmen is belangrijk!