Sevilla

17 mei 2023 - Sevilla, Spanje

Woensdag 17 mei

Gisteravond tot half tien buiten gezeten en af en toe naar Inter Milaan- AC Milaan gekeken. Het werd 1-0 voor Inter die dus door gaat naar de finale.

Vannacht zoemertjes om ons hoofd en pas vanmorgen er drie gevangen.

Vandaag bewolkt en dat zijn we niet gewend.

Na het eten de camper weer reisvaardig maken en we vertrekken om 9.40 van de camperplaats en gaan eerst tanken, 25 liter ging er in de tank voor €31,— !

Dan rijden we naar de AP 4 die naar Sevilla gaat. Mooie vierbaans weg met mooie Oleanders. In de landerijen veel graan en ook zonnebloemen.

Als we dicht bij Sevilla komen wordt het druk op de weg. Kris, kras, opritten en afslagen maar we komen om 11.05 op de beoogde camperplaats aan. De aanblik is niet erg hoopgevend, het is een caravanstalling en een beetje rommelig. Bep vindt het een caravansloperij! Maar we worden vriendelijk ontvangen door een man die ook Engels spreekt! We mogen een plaats uitzoeken, overdekt of onder een boom, zie maar!

Het is allemaal niet veel maar we hebben een plaatsje gevonden.

Eerst koffie drinken en dan gaan we 5 min. lopen naar de bushalte waar de bus (no28) ons in een kwartiertje naar het hartje van Sevilla brengt.

Sevilla heeft 685.000 inwoners en in de agglomeratie bijna 2 miljoen. Het ligt aan de rivier de Guadalquivir en is voor niet al te grote zeeschepen bevaarbaar.

Volgens Griekse en Romeinse mythologie werd de stad gesticht door Heracles. Door opgravingen weet men dat de stad in 1000v. Chr bewoond was. De Feniciërs en Carthagers veroverde de stad rond 600 v. Chr. Toen de Romeinen het veroverde noemden ze het Hispalis. De rijkdommen van zilver en goud kwamen aan Rome en aan oa Julius Caesar die hier een tijdje gouverneur was.

In 426 werd de stad ingenomen door de Vandalen en 100 jaar later werden zij verdreven door de Visgoten. In 712 kwamen de Moren hier aan de macht en veranderde Sevilla en Cordoba tot een van de belangrijkste steden van de wereld.

In 844 werd Sevilla aangevallen door de Vikingen die op 11 november 844 verslagen werden met duizenden doden achterlatend. Ze probeerde het nog eens in 859, 966 en 971, maar zonder succes.

In 1248 werd Sevilla veroverd door de katholieke koning Ferdinand III.

Na de ontdekking van Amerika werd Sevilla de belangrijkste haven tussen Europa en Amerika. In 1500 telde de stad 100.000 inwoners.

In 1810 werd het bezet door Josef Bonaparte, de broer van Napoleon. Maar in 1812 kwam er een einde aan door aanvallen van Engeland en Spanje. De Fransen verlieten de stad maar Maarschalk Suilt beroofde Sevilla van vele kunstschatten.

In de 19e eeuw kwam de spoorlijn en moesten vele stadsmuren het ontgelden.

We lopen de stad in waar het vreselijk druk is. Lopen een VVV binnen en krijgen een kaart van de stad. Maar hij vertelt ook dat je kaartjes van tevoren moet kopen voor de kathedraal en kasteel. En dat je die dan ook ver van tevoren moet bestellen.

Wij lopen dus naar de Kathedraal die werkelijk erg mooi is van buiten. Het is op twee na de het grootste kerkgebouw van Europa. De kerk is van 1402 tot 1506 gebouwd op de resten van een Moskee die van de 12e eeuw was.

We lopen naar de Alcazar, het Koninklijk Paleis, dat oorspronkelijk op een Romeins fort staat en later een fort van de Visgoten. In 913 werd opdracht gegeven om op die plek een sterk fort te bouwen dat in de 11e eeuw uitgebreid werd. De bouw van het huidige paleis begon in 1364.

Bij het Alcazar ook een rij mensen van wel 150 meter om naar binnen te gaan. Dat doen wij niet, wij lopen door een wijk waar de Flamingo is ontstaan.

In deze buurt zo bij de kathedraal en paleis is het erg druk en ook veel eettentjes.

Wij lopen richting rivier en halverwege zien wij een eettent waar we wat gaan eten.

Als onze buiken vol zijn lopen we langs Torre del Oro, toren van het goud, die uit de 13e eeuw dateert.

We lopen nog langs wat mooie gebouwen en komen op het Plaza d’ Espagne dat in 1929 gebouwd is voor een tentoonstelling om op symbolische wijze vrede te sluiten met de Amerikaanse koloniën.

Dan weer naar de bus die ons terug bracht en wij het laatste stukje liepen naar de camper.

We verzetten de camper omdat we onder een boom staan en Bep dat niet lekker vindt.

Sevilla is een prachtige stad waar je zeker drie dagen nodig hebt om het te zien en waar het vreselijk druk is.

Wij zijn om half zes dus terug, wat drinken en later nog wat eten. Het was bewolkt vandaag dus gelukkig niet zo heet en missen wij het buitenzitten bij de camper niet.

1. Diane Honingh:
    18 mei 2023
    Prachtige foto’s!
    En qua bewolking: prima voor als je hele dag in de stad loopt! X
  2. Tom:
    18 mei 2023
    Toch jammer dat de halve finale zo’n mooi affiche is maar de wedstrijd zo tegenvalt. Heerlijke foto’s, wat een mooie stad