Lettele

15 september 2020 - Bathmen, Nederland

Dinsdag 15 september

Gisteravond ons bezig gehouden met lezen en de volgende etappeplaats bekijken.

Ook met vliegen vangen in de camper die toch binnen gekomen zijn.

Vannacht toch wat zoemertjes om ons hoofd gehad die aan onze aandacht ontsnapt waren!

Vandaag weer prachtig weer en het zou nog warmer worden.

Naast ons is een plek vrij en daar hebben wij hem andersom neergezet.

Hebben we vanmiddag de zon aan de andere kant en schaduw van de camper.

Bep nog binnen even kuisen en dan gaan we aan de koffie.

Als de koffie op is gaan we een rondje fietsen. Weer een route via de fietsknooppunten uitgezet en komen eerst in het dorp Lettele en 1700 inwoners heeft. De St Nicolaaskerk is uit 1894 en is katholiek. Aan de noordrand van het landgoed “Het Oostmaat” werd door de Duitsers, in WOII, een lanceerinrichting voor V I raketten gebouwd. We rijden langs een korenmolen, “De Hegeman” die uit 1890 is. Komen in het dorpje Dijkerhoek dat tot de gemeente Rijssen-Holten behoort. Het heeft 470 inwoners waarvan er 160 in het dorp wonen en de rest er buiten. Zo rijden we aan de zijkant van de Sallandse Heuvelrug en komen in Bathmen dat 5650 inwoners heeft. Een beetje het centrum van de dorpen er omheen en heeft ook de meeste winkels. In 2005 is het bij Deventer gevoegd, waar veel weerstand tegen was. Men was liever bij Lochem gevoegd en dat heeft het meeste deel van de bevolking nu nog! Daar naar de Jumbo voor brood te halen maar het is net als bij de Action, we kwamen met twee volle tassen de winkel uit.

Het laatste stukje naar de camper en boodschappen uitladen en eten.

Bep nog een wasje en dan in de schaduw gaan zitten want het is erg warm vandaag.

De boer komt nog een praatje maken en ook zijn vader komt erbij en bied ons een krop andijvie aan, uit zijn eigen tuin!

De rest van de middag rustig aan gedaan, bakkie thee en een wijntje.

Het is al weer laat als Bep aan het eten begint.

Als Bep aan het afwassen is ga ik de vuilnis weggooien en raak in gesprek met de buurman.

DN is het al weer half negen als ik naar binnen ga.

Het wordt klam buiten en ook donker.

Licht maken is geen optie, komen de steekmuggen op af!

1. Elaine & Wiebe:
    16 september 2020
    Mooi verhaal en prachtige foto's