Lettele

14 september 2020 - Bathmen, Nederland

Maandag 14 september

Gisteravond nog even het blog gemaakt maar het niet weggestuurd, wel de foto’s!

Dus het vanmorgen maar weggestuurd.

Prachtig weer en eerst wat klusjes gedaan en de fietsen er af en daarna koffie zetten.

Heerlijk in de zon koffie gedronken.

We zitten dus in Lettele, bij een boerderij die met melken gestopt is. Ze fokken kalveren op tot pinken en maken ze drachtig. Als ze drie maanden drachtig zijn worden ze verkocht.

Ook fokken ze met jonge stiertjes, die als ze groot genoeg zijn voor de slacht, verkocht worden.

Hebben ook een Rustpunt, waar we gisteren een ijsje gekocht hebben.

Sinds 2020 hebben ze deze camperplaats. Alleen zijn er heel veel vliegen, de vliegenmepper maakt overuren!

Na de koffie via fietsknooppunten naar Deventer.

Deventer is al een hele oude stad. Bij opgravingen zijn Romeinse munten uit de 2e en 3e eeuw gevonden, het was toen een Germaanse stad.

Vanaf de 8e eeuw is het continu bewoond. Het is gesticht door een Engelse missionaris, Lebuïnus, die hier in 768 de IJssel overstak. Tussen 1000 en 1500 was het een bloeiende handelsstad die ook aangesloten was bij het Hanzeverbond. Het was een havenstad aan de IJssel. In deze periode kreeg het stadsmuren en 5 poorten. In 1591 kwam de stad, na een tiendaags beleg, in handen van Prins Maurits.

In WOII had de stad het zwaar te verduren door bombardementen van de geallieerden met honderden slachtoffers. Van de 11.000 huizen waren er nog 2500 over. Ook het historisch centrum liep veel schade op.

Na WOII werd er hard gewerkt aan de wederopbouw.

We zetten de fietsen bij de Lebuïs kerk en lopen de kerk in. Weinig mooie dingen in die kerk die gebouwd is tussen 1450 en 1525. Hiervoor stond een kerk uit 1040 die tweemaal verbrand is. Daarvoor stond de eerste houten kerk die door de missionaris Lebuïnus gebouwd was.

De huidige kerk was eerst katholiek tot 1580 toen de calvinisten bezit namen van de kerk en hem “Grote Kerk” noemden.

Bep is de gids vandaag en heeft andere bezienswaardigheden dan ik. En er komt ook wat in de tas!

Zo lopen we de stad door en komen bij de St Nicolaaskerk of  Bergkerk die gebouwd werd tussen 1198 en 1209. Stond toen op een heuvel en dicht bij het havenkwartier en gesticht door de Norbertijnen. Het heeft diverse verbouwingen ondergaan en ging in 1580 over van katholieke kerk naar Noordduitse gereformeerde kerk. In 1967 werd de kerk voor een symbolisch bedrag van één gulden overgedaan aan de Gemeente omdat het onderhoud te duur werd. Nu zijn er bijeenkomsten, concerten en exposities.

We lopen verder en zien het stadhuis(17e eeuw), het Waaggebouw (1528) en de Wilhelminafontein uit 1898 ter ere van de kroning van Wilhelmina.

We lopen naar de fietsen en gaan naar de IJssel waar we een bankje opzoeken om het gekochte broodje en drinken te nuttigen. Dan weer terug en een gezoek in de stad om weer op de goede route te komen die ik had uitgezet. Maar weer een mooi tochtje en na 26km waren we weer bij de camper. Erg warm zodat we achter de camper gingen zitten waar de schaduw is. Thee daar gedronken en ook het eerste wijntje. De tweede kon weer voor want de zon was aardig aan het zakken. Bep ging zich om even voor half acht met het eten bemoeien. Lekker gegeten en Bep aan de afwas en ik de administratie.