Mantinge

11 juni 2021 - Nieuwlande, Nederland

Vrijdag 11 juni

Gisteravond nog tot laat buiten gezeten. TV kan niet aan vanwege dat er precies een topje van een boom onze schotel geen verbinding kan maken met de satelliet.

Dus een potje scrabbel gedaan met de radio aan, ook gezellig. En dan nog winnen ook! Nog één punt inhalen!

Vanmorgen prachtig weer en meteen de luifel weer uit en daar onder ontbijten.

Spreek een echtpaar dat naar de sanitaire gelegenheid gaat en raak aan de praat. Zijn boer  geweest en hebben één dochter en geen opvolger. Zijn er mee gestopt maar ook vanwege de vele regels waar boeren tegenwoordig allemaal aan moeten voldoen. Hebben dus ook een camper gekocht en zijn dat nu aan het uitproberen.

De fietsen klaargezet en weer een ronde uitgezet via de knooppunten.

Ook nog afscheid genomen van de buren die weer verderop gaan.

Na de koffie vertrekken we. We gaan door het dorp Nieuwelande en daarna nemen we de geplande route. We rijden over de A37 heen en komen in Geesbrug, een dorp van 1345 inwoners en hoort bij de gem. Coevorden. Het is een ontginningsdorp, ontstaan na de aanleg van de Verlengde Hoogeveense Vaart in de tweede helft van de 19e eeuw. Klein kerkje uit 1912.

We gaan de brug over en rijden langs de Verlengde Hoogeveense Vaart en komen in de Boswachterij Gees. Een prachtig natuurgebied met bossen heide en moerassen. Hier graast wat hoornvee.

We komen in Mantinge, een esdorp, gem. Midden Drente en heeft 370 inwoners. Het ligt te midden van enkele grote natuurgebieden, het Mantingerveld en met in het zuiden het Mantingerzand en het Balingerzand ten zuid westen van het Mantingerbos. We rijden een stukje zuidwaarts en gaan eten op een bankje met uitzicht over de weide die begraast worden door schapen en hoornvee. We rijden verder door het Mantingerzand en komen in Nieuweroord, gem. Heerenveen en heeft 975 inwoners. Het was een veenkolonie. Hier werd een machinale turffabriek gesticht om de hier gegraven turf te verwerken.

We komen in Noordscheschut, gem. Hoogeveen met 2095 inwoners.

Ook dit is ontstaan door verveningsactiviteiten. Het heeft 5(!) kerken, Ned. Hervormd, Gereformeerd, Christelijk gereformeerd, Gereformeerde Gemeente en Zevendedagadventitisten.!

Dan komen we in Hollandsche veld, ook gem. Hoogeveen en daar wonen 3615 mensen. Is ook ontstaan als lintdorp waar arbeiders van de turf woonden. Ook woonden hier in WOII 3 beruchte oorlogsmisdadigers, die na de oorlog ter dood werden veroordeeld.

Ook kreeg het bekendheid van de “Boerenopstand” in 1963 olv Hendrik Koekoek. We rijden door naar het dorp Elim, gem. Hoogeveen en heeft 2340 inwoners.

Het grondgebied waar Elim ligt was eigendom van de Compagnie der 5000 morgen. In de jaren 80 van de 18e eeuw begon de veenafgraving waar nu Elim ligt. Het jaar 1786 geld als de geboortedatum van Elim, maar kreeg pas in 1924 deze naam op voorstel van de predikant. Elim was een oase in de Sinaiwoestijn.

We doen daar boodschappen bij de plus en ik zie dat het 29 graden is. Vandaag minder zon, wat meer wind maar wel warm.

We zijn om half vier terug na, op 100meter na, 50 km te hebben gereden. We drinken eerst koffie en dan zet ik de fietsen weer achterop. Raak aan de praat met de nieuwe buren en vragen zo waar we geweest zijn. Verteld dat we eerst naar de geboorteplaats van Bep, Reusel, geweest zijn. O, daar woont mijn dochter! Later komt Bep er bij en dan over waar zij geboren is. Ik kom uit Tilburg zei ze. Bep ook, dus waar vandaan? Uit de Hasselt. Daar heb ik ook gewoond zei Bep. Wat blijkt, ze hebben op dezelfde school gelopen, alleen is zij één jaar ouder maar wel heel veel namen die ze beide kennen. Het verhaal gaat verder en zij heeft vier zusters die naar Nieuw Zeeland zijn gegaan en één is daar getrouwd. Laat dat nu net de vrouw zijn die na haar trouwen eerst bij de tante van Bep heeft ingewoond! Later zijn die ook terug gekomen en wij hebben die bij de verjaardag van Tante Nel dikwijls ontmoet. Hele verhalen en wat is de wereld toch klein!

Werd een latertje met de wijn en buiten eten. Daarna de luifel indraaien en buiten opruimen en dan dit verhaal nog maken, tijd tekort!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade