Meegomae

10 juli 2021 - Meegomäe, Estland

Zaterdag 10 juli

Gisteravond tot half 10 buiten gezeten, veel ontstaken de bbq aan, met hout en vlammen, een halve meter hoog! In Nederland zou zulks niet kunnen. Later nog TV gekeken want de schotel heeft nog steeds ontvangst.

Het was rustig vannacht op de camping dus goed geslapen. Er is weer een strak blauwe lucht en om 8 uur is het al warm. Als de camper weer rijklaar is vertrekken we om 9.15 uit Plienciems en het is al 28 graden! We rijden naar Jurmala en gaan over de A10 richting Riga. Daar komen we op de A2 die dwars door de stad gaat. Goed opletten, 50km/u en proberen de goede baan te houden.

We gaan over de rivier de Daugava en na 47 stoplichten komen we buiten de stad naar Sigulda.

Ook daar zijn we al geweest en we rijden door over de mooie A2. We zouden eigenlijk een paar dagen aan de zee gaan staan bij een knappe camping maar dat was niet zo en dan maar de volgende camping. Tot Sigulda behoorlijk druk maar daarna, over een knappe weg, gemaakt van geld van de EU, wordt het steeds stiller op de weg. De A2 is de weg naar Pskov een plaats in Rusland waar we twee jaar geleden zijn geweest. Na een hele tijd een parkeerplaats gevonden om koffie te drinken. Dan even berichten uitwisselen met de kinderen. 2/3 van de kinderen en kleinkinderen zijn op weg naar Zuid Frankrijk en hebben veel last van files. De andere 1/3 zit op Ameland en hebben daar heen last van!

We gaan verder over de A2 die later slechter wordt maar heel rustig. Bij Ape slaan wij af naar de P39 en zonder dat we er erg in hebben zitten we in Estland. We zien het aan de borden die wat anders zijn. Geen controle of iets dergelijks. Bij Moniste nemen we de 67 naar Voru. Ook hier is een hele rustige weg en halverwege stoppen we om te eten. We kunnen gelukkig is de schaduw van een boom staan want het is 32 graden!

Dan het laatste stukje naar Meegomäe en komen daar om 15.15 op de camping aan. Er staat alleen één caravan die later weer weg gaat. Ik ga naar de receptie en vraag of we kunnen overnachten. Dat kan en ze vraagt hoe lang we blijven. Ik zeg twee nachten en één nacht is 20 euro en twee 30 euro. Wij willen hier twee nachten blijven om even op adem te komen na een paar lange ritten binnendoor. Kunnen de camper plaatsen waar we willen en een vrouw loopt mee voor de voorzieningen. WC en douche kan in een huisje dat hier staat en water is bij het restaurant. We zetten de camper zo neer dat we in de schaduw kunnen zitten. Tafel en stoelen er uit en dan nemen we een relaxte houding aan. Na de thee wat anders en Bep gaat pas om half acht achter het fornuis staan om het eten voor ons te maken.

Estland is een land net zo groot als Nederland, alleen er wonen 1,25 miljoen inwoners! De Hoofdstad is Tallinn en heeft 450.000 inwoners.

In de 8e eeuw werd het veel bezocht door de Vikingen die kwamen plunderen of handel drijven.

In 1202 werd het bezet door de Zwaardridders van de Duitse Orde die de bewoners kwamen kerstenen.

In 1940 werd het door de Sovjet Uni bezet en een jaar later door Nazi Duitsland. Talrijke Esten traden vrijwillig in het Duitse leger om zo de onafhankelijkheid van hun land te bevechten. In 1944 werd het opnieuw door de Sovjet Unie ingelijfd. Enkele honderdduizenden Esten vluchtten naar  het westen. Een soortgelijk getal werd in strafkampen geplaatst. Een groot deel is nooit meer teruggekomen en hun plaatsen werden door Russen ingenomen. Het ging uiteindelijk 1/3 van de bevolking uitmaken.

In 1991 herkreeg Estland zijn onafhankelijkheid en is per 1mei 2004 toegetreden tot de EU. Op 1 januari 2011 kreeg het de Euro.

We eten lekker buiten in de schaduw van de camper, het is evengoed 29 graden!

Morgen blijven we dus hier en even genieten van het warme weer. Ook de Fiat Ducato heeft wel een snipperdag verdiend!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diane Honingh:
    11 juli 2021
    Wat heerlijk! En dat in het noorden, zo warm! Wij vandaag bijgekomen van de dag van gisteren. De beheerder gaf aan dat alle gasten idd zo’n 4 uur vertraging hadden opgelopen. Toen ik zei dat wij dit nog nooit mee hadden gemaakt zo vroeg in het seizoen gaf hij aan dat iedereen dat zei. Maar het leek gisteren wel of heel Frankrijk en België er op uit waren getrokken. Vandaag bij de superU was het ook niet normaal, het is een hypermarche met wel 25 kassa’s waar overal een rij minstens 8 mensen stond. En de winkel niet normaal vol met mensen. Gelukkig allemaal mét mondkapjes! En waar we vorige keer alleen maar Nederlands hoorden en veel Nederlandse kentekens op de parkeerplaats zijn nu de Fransen en Belgen in de meerderheid lijkt.