Bertingen

1 september 2020 - Bertingen, Duitsland

Dinsdag 1 september

Gisteravond nog een buitje gehad maar vanmorgen strak blauwe lucht.

We hebben voor één nacht besproken maar plakken er een dag aan, dan kunnen we hier nog een rondje fietsen.

Dus terwijl Bep het bed lucht haal ik de fietsen er af en maak ze rijklaar.

Als het bed weer is opgeschud gaan we eerst aan de koffie. Het is heerlijk weer al komen er een paar wolken aan.

Om 10.45 vertrokken uit Bertingen dat 204 inwoners heeft. Langs drie iets grotere dorpen komen we in Tangerhütte dat het centrumgemeente is van 21 dorpen er omheen. Hier staat ook het raadhuis en hier zijn de winkels. In de dorpen zijn geen winkels (meer)

Wij gaan naar de Aldi en kopen wat boodschappen en de “lunch” voor deze middag.

We gaan naar het centrum en daar zijn wel wat winkels, bank, postkantoor en andere voorzieningen. Ik denk voor kleding en meubels en andere zaken men naar Maagdenburg moet.

Dan fietsen we weer verder en komen weer door een paar dorpen. In Bittkau (700inwoners) is bij een parkje een bankje waar we de lunch kunnen opeten. Ook zijn daar twee monumenten voor de gevallen soldaten, één van 1914-1918 en één van 1939-1945. Er staan heel wat namen op en je moet maar denken dat die mannen misschien ook een gezin hebben gehad en in ieder geval een vader en een moeder.

Dan fietsen we weer verder langs de Elbe, weer door dorpjes, naar Bertingen. Daar arriveren we om 14.45 na 45km fietsen. Bep had onderweg al aangegeven dat we verkeerd zaten maar ik had vanmorgen de route wat verlegd zodat het iets langer werd!

Het was inmiddels geheel bewolkt geworden en de vesten moesten weer aan toen we buiten aan de koffie gingen.

Daarna Bep haar sokken afgebreid en ik in de administratie.

Het eerste wijntje kon ook nog buiten maar toen werd het frisser en verdaagde we naar binnen.

Lekker gegeten en nog even gekeken naar de persconferentie van Rutte en de Jonge. Weinig veranderingen en hopen op een vaccin begin 2021.

1. Diane Honingh:
    2 september 2020
    Arme ma! 45 km.... bijna het dubbele van de oorspronkelijke planning.

Ik ga maar eens naar m’n werk. Het is weer blauw, de zon schijnt en geen wind. Het is lekker fris buiten nu! Hopen dat het mooie weer aanhoudt, al geloof ik dat we morgen weer regen krijgen. Fijne dag vandaag! Kus