Maagdenburg

2 september 2020 - Maagdenburg, Duitsland

Woensdag 2 september

Gisteravond weinig op TV dus Scrabbelen en werd weer gelijk zodat ik nog steeds één punt achter sta.

Vanmorgen bewolkt en slechts 14 graden in de camper zodat de gaskachel even aan moest.

Dan na het eten de camper weer rijklaar maken en de meterstand opnemen voor de verbruikte Kwh. We vertrokken om 9.40 uit Bertingen. We rijden binnendoor en zien enorme bergen die uit de mijnen komen. Ze halen Portas naar boven waar voor 90% kunstmest van wordt gemaakt. Ook rijden we onder het Aquaduct door waar het Mittelkanaal overheen loopt.

Rijden Maagdenburg in en het is best druk maar rijden zo naar de Camperplaats die aan de Elbe is. Erg veel campers hier maar wel plaats voor ons. We drinken eerst koffie want dat hadden we nog niet gedaan. Om 11.15 lopen we over de voetgangersbrug de Altstadt in.

Maagdenburg telt ong. 240.000 inwoners en is de hoofdstad van Saksen Anholt.

Het is al 1200 jaar oud en in de Middeleeuwen een van de belangrijkste steden van het Heilige Roomse Rijk. Het was te vergelijken met Rome en Byzantium. Keizer Otto I had er zijn Keizerlijke Palts en stichtte een bisdom. Otto I overleed in 973 en werd bijgezet in de Dom waarvan hij zelf de opdracht had gegeven om die te bouwen. In 1035 had het stadsrechten gekregen en trad in de 13e eeuw toe tot het Hanzeverbond. In 1207 werd bij een stadsbrand de stad verwoest, ook de kerk en de palts. De kerk werd vervangen door de huidige kerk.

Tijdens een beleg in 1631, tijdens de 30 jarige oorlog, werd de stad veroverd en in brand gestoken. Het grootste deel van de 30.000 inwoners overleefde dit niet.

Tijdens WOII werd de stad vrijwel geheel gebombardeerd en verwoest (16 jan. 1945)

Van 1949-1990 behoorde de stad tot de DDR en in die tijd werd er weinig hersteld. Alleen de Dom werd gerestaureerd. Na 1990 zijn er nog wel oude gebouwen en kerken gerestaureerd of herbouwd. Het had 30 kerken maar zijn er veel minder overgebleven.

Wij wandelen naar een informatiepunt en krijgen daar een looproute waar je langs de meeste oude gebouwen komt. Ik zal jullie besparen welke gebouwen.

Er is heel veel nieuwbouw met heel veel winkels. Bep gaat er nog wat binnen en ook komen we in een groot winkelcentrum waar éénrichtingsverkeer is en ook hier houden sommige mensen zich daar niet aan. Dus weer snel naar buiten. Daar in de Altstadt twee en half uur rondgelopen en toen weer terug naar de camper. Heerlijk weer, stoelen buiten. We zouden buiten eten maar de wespen joegen ons naar binnen. Wat een irritante beesten zijn dat toch!

Dan Bep lezen en ik in de administratie.

Als we aan de thee gaan begint het te spatteren en gaan we naar binnen. We pakken het Scrabbelboard en doen een potje dat ik win, dus nu gelijk!

Ook het wijntje wordt binnen gedronken omdat het ook frisser wordt. Bep eten maken en het is al lang weer droog als ik de vuilnis ga weggooien. Ik loop nog even over de camperplaats en zie dat er ongeveer 100 campers staan! Wij zijn met nog een Nederlandse camper en nog een Zwitser en Oostenrijker de enige buitenlanders.

Vandaag ook een bericht van Anton van Geemen gehad uit Canada. Daar hebben ze de laatste  7 weken temperaturen boven de 28 graden! Dit is een record daar sinds 1937!

Wij hebben ook hoge temperaturen gehad maar met de laatste weken meegerekend komen we op een normale gemiddelde temperatuur uit.

Nog even over de Elbe, die is 1164km lang en ontspringt in het Reuzengebergte in Tsjechië en komt uit in de Noordzee bij Cuxhaven. De vrachtscheepvaart gaat door kanalen die er naast zijn gegraven vanwege de diverse ondieptes en sterke stroming.

1. Anton van geemen:
    3 september 2020
    Hoi Bep & Bert Zo weer een mooi verslag en weer pracht foto,s en dat is dan een 10 met een griffel en een bank vooruit Ja wij hebben diuzende vliegtuigen gezien die elke dag naar Duitsland vlogen om vrouwen en kinderen te doden die niets met de oorlog te maken hadden dat was gewoon verschikkelijk.Verders hier weer een pracht dag +28 zo mensen het aller beste er mee mvg van Emmy & Anton