Odeleite

18 mei 2023 - Odeleite, Portugal

Donderdag 18 mei. Hemelvaartsdag

Gisteravond voetballen gekeken, Manchester City-Real Madrid. De eerste helft had Real heel weinig in te brengen, kregen van City voetballes. Het balbezit was 70% tegen 30%.

Het was omdat Courtois met twee geweldige reddingen Haaland van het scoren wist af te houden maar Silva maakte wel twee doelpunten, en terecht.

Tweede helft kwam Real wel wat meer aan de bal maar City toch de bovenliggende partij.

Mooie wedstrijd om te zien en ik blij dat Manchester City won met 4-0 en nu in de finale staat tegen Inter Milaan.

Vanmorgen begonnen de vliegtuigen vanaf half zeven weer op te stijgen en dat kan je duidelijk horen. We zitten vlak bij het vliegveld. Na elf uur ‘s avonds vliegen ze ook niet meer.

Hemelvaartsdag is voor de Spanjaarden geen vrije dag maar wel op 15 augustus als het Maria Hemelvaart is. Spanjaarden hebben Maria hoog zitten en dat zie je ook in de kerken.

Maken de camper weer klaar voor de volgende trip. Ik ga betalen bij Antonio en spreek eerst onze Duitse buurvrouw die gisteren ook met haar man, met de bus, naar Sevilla is geweest. Haar man is gepensioneerd en is met de camper naar Spanje gereden. Zij, nog niet gepensioneerd, is met het vliegtuig naar Malaga gevlogen en haar man heeft haar daar opgehaald. Ze willen Sevilla, Cordoba en Granada gaan bezichtigen. Vandaag nog een dagje Sevilla. Loop verder naar het kantoor waar een Engels camper busje staat en ik zie die jongen (34) en feliciteer hem met de overwinning van Manchester City. Daar is hij helemaal niet zo blij mee want hij is fan van Manchester United! Hij hoopt dan ook dat ze de finale zullen verliezen. Maar hij spreekt ook Nederlands en dat komt omdat hij een Nederlandse moeder heeft en een Engelse vader en opgegroeid in België! Woont in Londen maar heeft eigen bedrijf om beginnende bedrijven te helpen op te starten.

Werkt vanuit de bus via internet. Hele verhalen over voetbal en dat Ajax in een mindere fase zit. Omdat ik de tijd verpraat had vertrokken we om 10.05 uit Sevilla. Over de drukke rondweg en dan zo op de A49 richting Portugal. De weg erheen zitten slechte stukken, vooral de rechter rijbaan. Mooie Oleanders langs de weg en ook heel veel landbouwgrond.

We drinken koffie bij een tankstation en rijden verder naar de brug over de Guadiane, die de grensrivier is met Portugal. 12 uur rijden we Portugal binnen en slaan meteen rechtsaf richting Beja. Even verder slaan we af naar de camperplaats dat onder Odeleite valt.

Heel veel plaatsen maar slechts één bezet door een Duitser met hond die even later vertrekt. Eerst eten en daarna een rondje lopen. We zien een betere plaats om de camper neer te zetten vanwege de zon en de wind en verplaatsen de camper. We hebben een prachtig uitzicht naar een dorpje en zien ook een paar stuwmeren waar weinig water in zit. Het is hier dan ook hartstikke droog en dor. Ook besloten dat we vandaag het wat rustiger aan gaan doen want we hebben de laatste drie dagen heel wat kilometers gemaakt in de drie steden die we bezochten.

Bep doet nog wel een wasje en ik geniet van de omgeving.

Odeleite is een dorp van bijna 1000 inwoners en daar is een stuwdam gemaakt in de Riberia de Odeleite en een zijrivier is van de Guadiana. Ook zijn hier nog een paar Romeinse overblijfselen en een oude kerk die in 1534 gebouwd is. Ik loop er niet heen, is 2km lopen maar te warm!

We hadden eerst niet in de gaten dat het in Portugal één uur vroeger is en dus zaten we om 3 uur aan de thee! Dus stelde we het wijntje maar een half uur uit, naar half vijf!

Bep dr was was droog en kon weer in de kast.

Ons kookplaatje tevoorschijn gehaald en ik deelgenomen aan het kookproces!

Ik mocht buiten in de pannetjes roeren!

Het smaakte echt voortreffelijk en of het door mij kwam laat ik in de midden!

Na de afwas nog buiten gezeten want de wind is minder en in de zon is het nog lekker.

1. Diane Honingh:
    18 mei 2023
    Whahaha… we laten je in de waan dat het lekkere eten door jouw roerkunsten kwam! Kun je het morgen nog een keer proberen 😜

Enne een drankje smaakt om 1600 uur ook hoor. Als je het dan om 1605 neemt zit er ook gewoon een 5 in de klok. En je moet maar zo denken: gisteren in diezelfde tijd was het al wel 5 uur!!
  2. Tom:
    18 mei 2023
    City heeft gehakt gemaakt van Real, niet veel clubs kunnen dat ;). Ook een upgrade gehad in de keuken, binnenkort misschien eens de chef?
  3. Diane Honingh:
    18 mei 2023
    Hmmm opa de chef…. Ik vrees dat je dan een gebakken ei krijgt. Misschien wat spaghetti?