Périgueux

30 mei 2023 - Périgueux, Frankrijk

Dinsdag 30 mei

Gisteravond toch een behoorlijke onweersbui gehad met behoorlijk wat regen. Bep durfde de schotel niet te laten staan en hebben we via de iPad TV gekeken.

Vanmorgen bewolkt maar de temperatuur is goed, 20 graden.

Vandaag gaan we weer een stukje verder, eerst water bijvullen en water aftappen en de WC leegmaken. Er zijn er nog wat voor ons en we vertrekken pas om 10.10 van de camperplaats in Dax. Maar ik bel eerst nog even naar de consulent van de wooncompagnie of de documenten die we gestuurd hebben in orde zijn. We hadden vorige week bericht gekregen dat we in aanmerking komen voor een appartement maar dat er nog wat documenten ontbraken. Gelukkig hebben we kinderen die erg bijdehand zijn en hebben dat in gang gezet. Het was dus even spannend of dat allemaal goed zou komen. De consulent zou er naar kijken en we zouden deze morgen bericht krijgen. Dus wij op weg via de D824 richting Mont Marsan. Eerst koffie gedronken bij een parkeerplaats waar een monument staat voor de gevallen soldaten die in de oorlog in Afrika van 1952-1962 gesneuveld zijn. We gaan weer verder en komen op de D933 wat een beetje saaie weg is. Veel bomen langs de kanten en ook nog een stuk verbrand bos.

Dan komt er een mail dat we het appartement toegewezen krijgen, de papieren zijn in orde! Dan komt er een hoop op je af, schilder, vloerenlegger, misschien keuken en dan ook je huis verkopen! En wat moet er allemaal weg? Maar dat zal allemaal wel goed komen. Onderweg dus plannen maken.

Komen in Marmande en blijven de D933 volgen al heeft de Tom Tom andere plannen. Maar we volgen gewoon de bordjes Perigueux. Dan eten bij een meertje, Lac de Clarens. Verderop tanken bij ELeclerc voor €1,633/L

Een stuk voor Bergerac beginnen de druivenstruiken waar heel veel wijn word geproduceerd. Mooi gebied en wat heuvelachtig. Ook heuvelachtig richting Perigueux waar we om 15.50 aankomen en het is 30 graden! Nog even een dingetje om binnen te komen maar als we staan gaan we thee drinken. Luifel een stukje uit en dan zitten we net in de schaduw.

Later belanden we achter de camper om een glaasje te drinken op de ontwikkelingen van vandaag. Dit was ook de reden dat we nu wat versneld omhoog zijn gegaan. Maar we kunnen rustig aan doen want volgende week is pas de sleuteloverdracht. We hopen dan ook om in het weekend thuis te zijn.

Bep gaat om kwart over zeven aan het eten beginnen.

Klein stukje over Perigueux. Het ligt aan de rivier de Isle en het heeft bijna 30.000 inwoners en was al in de 1e eeuw v. Chr bewoond door de Galliers. Veroverd doorJulius Caesar  en werd de stad Vesunna genoemd. Het had een grote bloeitijd in de 1e en 2e eeuw en had toen al 15.000 à 20.000 inwoners. Er zijn nog bouwkundige resten van die tijd. Na de Romeinen bleef het tot de 10e eeuw een slapende stad. Werd in de 4e eeuw een bisdom en begin 12e eeuw een kerk gebouwd, Saint Etienne de la Cité, die tot 1669 kathedraal was.

Wij gaan de stad niet in, drinken een kopje thee en later een glaasje op het appartement.

Bep gaat om kwart over zeven aan het eten beginnen en dan is de zon al achter het grote gebouw verdwenen en dat vinden wij niet erg!

Na het eten nog een tijdje heerlijk buiten gezeten.

1. Corrie en Fren:
    30 mei 2023
    Bep en Bert, ik lees dat de Wooncompagnie jullie een appartement hebben toegewezen. Is dat op Marken?

Als dit zo is kan ik jullie mooi feliciteren met deze nieuwe stap in jullie leven
    Groet, Fren
  2. Bert en Bep Honingh:
    30 mei 2023
    Nee Fren, het is op Monnickendam want op Marken maken wij geen kans, Markers gaan voor!
  3. Diane Honingh:
    30 mei 2023
    Zó fijn!! Neem nog maar een extra glaasje vanavond!! (Anders slaap je misschien niet) x
  4. Corrie en Fren:
    30 mei 2023
    Dat is ook mooi toch, waar in M’dam hebben jullie appartement toegewezen gekregen
  5. Bert en Bep Honingh:
    Hermanus Reijntjeslaan 106
  6. Corrie en Fren:
    30 mei 2023
    Mooi heb jij nog zicht op de dijk😉
  7. Yvonne Kwakman:
    30 mei 2023
    Gefeliciteerd met jullie nieuwe onderkomen
  8. Tante Henny:
    31 mei 2023
    Gefeliciteerd. Ben benieuwd.
  10. Tom:
    1 juni 2023
    Als er dan toch redenen zijn om eerder van je vakantie naar huis te moeten is dit wel de beste!