Guéret

31 mei 2023 - Guéret, Frankrijk

Woensdag 31 mei

Gisteravond tot laat buiten gezeten totdat de muggen vervelend werden. Veel mensen zaten al binnen vanwege die beestjes!

Ook nog wel veel reacties gehad op het bericht dat wij naar een appartement gaan in Monnickendam.

Vanmorgen weer prachtig weer en 21 graden. Eerst nog wat bellen naar dees en geen en we vertrekken om 9.45 uit Perigueux. Het was druk in de stad. Over de Rivier de Isle en daar langs gereden. De Tom Tom wilde ons steeds de berg op hebben maar wij toch eigenwijs geweest en gewoon de borden gevolgd. We stoppen bij de Lidl om brood te kopen. Bep daar alleen naar toe en het was hartstikke druk en sta je in een lange rij voor de kassa met een stokbrood in je hand! Na 20 minuten reden we daar weg en volgde de N21 over een rustige weg met een mooie omgeving naar Limoges. We kwamen door Chalus waar een kasteel staat. Hier is Richard Leeuwenhart in 1199 getroffen door een pijl waar hij een paar dagen later aan overleed.

Onderweg koffie gedronken bij een mooie parkeerplaats.

We gaan om Limoges heen en daar is het behoorlijk druk. Als we op de A 20 zitten wordt het rustiger. Maar deze weg is wat saai, ook veel bomen die het zicht ontnemen.

Bij Le Crosiere slaan we af naar de N145 wat weer een mooiere route is. Onze bestemming is vandaag Guéret, waar we afslaan en naar de Camping rijden. Laatste stuk een smal weggetje langs het meer, Etang de Courtille, en komen zo op de camping die ook zo heet als het meer. Slagboom dicht en pas om twee uur open! Het was pas 10 over één en we hadden nog niet gegeten. Maar ik zag een mannetje achter een maaimachine en ik daar naar toe. Hij kon de slagboom openen en dan na tweeën betalen.

Camper neergezet en wij eten. Bep een wasje gedaan en ik later betalen. Stonden nog twee vrouwen, uit Schotland, en vonden het erg leuk dat wij er ook geweest waren. Dan heb je gesprek stof genoeg om over dat land te vertellen. Kwamen uit Edinburgh en zijn met de camper!

Als ik terug ben heeft Bep de was aan het rekje hangen en ga ik even bij het meertje kijken.

Guéret heeft 12.500 inwoners en is in de 7e eeuw gesticht rondom een klooster. Het zou in de 11e eeuw geplunderd worden door de Noormannen, met een enorme ravage als gevolg. Het werd weer opgebouwd en omdat de eerste gebouwen naast guérets werden gebouwd, wat gecultiveerde,  niet ingezaaide velden betekend, werd het plaatsje Guéret genoemd. In de tijd van Karel de Grote werd de stad versterkt. In 1514 werd het de hoofdstad van het voormalige Graafschap Marche. In 1791 werd het de hoofdstad van het departement Creuse.

We hebben een mooi plaatsje met schaduw van de bomen en als het theetijd is maken we daar gebruik van want het is tegen de 30 graden!

Na de thee ga ik douchen en Bep gaat dat na het eten doen. We nemen een wijntje op deze heerlijke rustige camping. Het loopt al tegen zeven als Bep met het eten gaat beginnen. Ik kijk even hoe de route morgen zal verlopen.

De sleutel van het appartement krijgen we pas na het volgende weekend want de mensen hebben nog veel tijd nodig om het appartement op te ruimen.

1. Diane Honingh:
    1 juni 2023
    Geen zelfscan dus in Frankrijk bij de Lidl….
  2. Kees en Ria:
    1 juni 2023
    Gefeliciteerd met jullie nieuwe stekje