Plasencia

2 juni 2022 - Plasencia, Spanje

Donderdag 2 juni

Gisteravond nog een spel scrabbel gedaan dat Bep nipt won, dus weer gelijk.

We hebben deze twee dagen veel van deze stad gezien maar het was best warm. En geen campinggedrag is ook vervelend maar we zaten overal heel dicht bij op loopafstand.

Vanmorgen klein beetje bewolking en dat is niet vervelend

We vertrekken, nadat we de sanitaire voorzieningen voor de camper hebben geregeld, om 9.45 uit Mérida.

We rijden door een stukje van de stad en komen op de A66 richting Caceres.

Heel erg rustig op de weg die een beetje golvend door het landschap gaat.

Olijfbomen is alleen wat er groeit en van dat gele gras/hooi er tussen.

We komen in Caceres en voornamelijk om te tanken. Moeten €1,899/L betalen maar krijgen weer 20ct/L terug van de Spaanse regering. Maar als je 70L moet tanken hakt dat er wel in meneer  Poetin!

Ook is daar een parkeerterrein van de Carrefour en gaan daar meteen koffie drinken.

In Caceres zijn we al geweest toen we nog met de caravan door Europa toerde.

Mooie stad met ook veel oudheden.

Na drie kwartier gaan we weer verder, rijden naar de A66, naar Plasencia.

Ook weer hetzelfde beeld, rustig op de weg, glooiend landschap, Olijfbomen en zowaar wat koeien. Maar van dat gewas wat ze eten kunnen ze geen melk geven en zullen ze wel voor de biefstukken zijn.

We komen om half één op de camping in Plasencia aan en ik schrijf ons in en we kunnen een plaatsje uitzoeken. Dat doen we en we installeren ons. Meteen de luifel uit, stoelen en tafel neergezet en dan eten.

Na het eten maak ik een verkenningsronde en sprak een vrouw die zei dat hier gisteren een behoorlijke bui regen is gevallen.

De camping viel eerst wat tegen maar nu ik er zo overheen loop valt het best mee, alles is aanwezig, ook een zwembad dat gisteren open is gegaan. Dan ga ik naar de receptie en vraag hoe je het beste naar Plasecia kunt fietsen dat hier 3km vandaan is.

Er is een fietspad langs de rivier de Jerte en als je die volgt kom je zo in de stad.

Plasencia is in 1186 gesticht door Alfonso  VIII en noemde het Ut Placeat Deo et Hominibus wat betekend: Om God en mensen te behagen. In 1197 werd er een muur omheen gebouwd met 66 torens en 6 poorten.

Het heeft nu 40.700 inwoners.

We maken er een rustige dag van na alle inspanningen van de afgelopen twee dagen.

Wat lezen, schrijven en genieten van het weer dat vandaag aangenaam is, zo’n 25 graden met af en toe wat bewolking.

Ik ga na de thee nog even op verkenning met de fiets en zie dat er aan beide kanten een mooi fietspad loopt richting Plasencia.

Het wijntje smaakt ook goed en het is half zeven als Bep aan het eten begint.

1. Diane Honingh:
    3 juni 2022
    Zo! Ik liep iets of wat achter. Maar ja, de dagen zijn gevuld en door het vele wandelen, buiten zijn en het tijdsverschil ben ik ‘S avonds best moe. En dan schiet het blog lezen er al snel bij in.
    Jullie hebben prima weer zie ik. Fijn dat het niet meer zo idioot heet is als vorige week. Al is 26 graden best warm om een stad te bekijken (ik spreek uit ervaring, het is hier ook rond die temperatuur namelijk).
    Lekker trouwens even op een camping, gewoon buiten zitten is toch wel fijn! Al is het buiten dan niet meer snikheet, in de camper wordt het gewoon wel oven temperatuur. Wens jullie fijne dag morgen! Kus