Merida 2

1 juni 2022 - Mérida, Spanje

Woensdag 1 juni

Gisteravond was het nog warm toen we naar bed gingen, 26 graden!

Maar toch goed geslapen en vanmorgen is het bewolkt en dat is niet verkeerd.

Soms verlang je naar de zon maar als het zo heet is, is bewolking heerlijk.

Ook berichten gekregen dat onze oudste dochter met hele gezin goed is aangekomen in New York. Gisteren heel vroeg op Schiphol zodat het bijna een dagje Schiphol werd want het vliegtuig had ook nog een uur vertraging!

Na de koffie vertrokken wij richting de stad wat 10 min. lopen is.

Eerst naar de Tempel van Diana. Deze tempel was oorspronkelijk een onderdeel van een groot plein, wat het politieke, economische en religieuze centrum van de stad was. De tempel was omgeven door zuilen en had een toegangstrap die verloren is gegaan.

In de 15e eeuw werd er een paleis gebouwd op en rondom de resten van de tempel waar nu alleen nog de voorgevel van overeind is gebleven.

Dan lopen we verder en komen bij het Moorse Alcazabar, een oud Moors fort.

We kunnen met hetzelfde kaartje naar binnen en het binnenterrein is enorm groot.

Ook is er een ingenieuze manier om bij het water van de Guadiana rivier te komen.

Op de muur van het fort kan je mooi de Romeinse brug van 792 meter zien. Het is de langste brug die van de Romeinse tijd is overgebleven. Tot eind 20e eeuw reed er nog verkeer over heen, nu alleen voetgangers.

We lopen verder en zien nog een opgraving, maar niet zo interessant dat we er voorbij lopen.

Dan gaan we door de winkelstraat en Bep laat haar bril maken, was een beschermhoesje bij haar neus kwijt. Ook nog met een tasje uit een andere winkel en ik heb mijn hoesje van de telefoon laten vervangen omdat dat stuk was.

We zoeken nog naar de boog van Trajanus maar kunnen hem niet vinden.

Dan een terras opgezocht en daar wat gaan drinken en eten.

Als we vol en rond zijn lopen we naar de camper.

Tassen gepakt en samen naar de Dia om boodschappen te doen.

Dat komt goed en als we terug zijn ga ik nog even de stad in om de boog van Trajanus te zoeken want ik kan het niet uitstaan dat we hem niet gevonden hebben!

Loop de uitgestorven stad in want alle winkels zijn gesloten.

Maar vind wel de boog van Trajanus en loop ook nog even langs de (gesloten) kathedraal, Saint Mary Major uit 1579.

Dan loop ik weer terug naar de camper waar het al lang theetijd is geweest

Vandaag bewolkt en ook de zon, maar zo’n 5 graden minder dan gisteren (26 graden)

Na de thee een glaasje bier/wijn en Bep hoeft niet meer te koken, we houden het met een broodje

1. Tante Henny:
    1 juni 2022
    Wat een mooie oude en interessante stad.
    Dat is genieten. Goede reis verder.
    Ik blijf nieuwsgierig! 🙋
  2. Imke en Cees:
    2 juni 2022
    geweldig wat hier bewaard is gebleven ongelooflijk die bouwkunst