Pusi

12 juli 2021 - Kallaste, Estland

Maandag 12 juli

Gisteravond tot even voor tienen buiten gezeten en dan naar binnen om de finale Engeland- Italië  te gaan bekijken. Het werd een latertje, want na 1-1 weer verlenging en nog geen  beslissing.

Dus penalty’s die de Italianen beter namen dan de Engelsen, dus Italië Europees kampioen.

Het was één uur dat we naar bed gingen.

Vanmorgen weer prachtig weer en buiten in de schaduw van de heg gegeten.

Dan opruimen en we vertrokken om 9.15 uit Meegomäe en het was 26 graden. We zouden net voorbij Tartu naar een camping gaan maar omdat het zo warm is gaan we voor verkoeling naar het Peipsi Meer.

Door Vosu heen waar we de twee kerken dicht bij elkaar zagen staan bij een groot plein.

We rijden door een prachtig gebied met veel akkerbouw en ook veeteelt, dat zien we aan de hooibalen maar koeien zien we niet. Maar ook hele stukken land dat onbewerkt is. In Tartu slaan we een afslag te vroeg af maar komen dank zij de Tom Tom toch weer goed. Dwars door de stad dat zelf ruim 91.000 inwoners heeft. Het is hier ook veel drukker in het verkeer. We zien een COOP en gaan daar winkelen. Het is hier best goedkoop als ik een kilo appels koop zijn we 65 cent kwijt!

En zo zijn er meer voorbeelden van dingen die hier goedkoper zijn. Met een volle kar naar de camper gereden en alles een plaatsje gegeven. Ook al spullen ingeslagen voor als we de oversteek gaan maken naar Finland waar alles veel duurder is.

Het is warm als we daar vertrekken, 33 graden! We rijden de stad uit en komen op de 3, ook een mooie weg door een mooi gebied. We slaan af naar de 43 en komen zo bij de camping aan in Pusi, 12.40. We worden ontvangen door een hele aardige vrouw die Engels spreekt. Ze zegt dat wij de eerste Nederlanders zijn na twee jaar! We krijgen een rondleiding en als we betaald hebben voor twee nachten zoeken we een plaatsje met uitzicht op het Peipsi Meer. We zetten de camper neer en we worden ontvangen door een zwerm dazen die ons even lek willen prikken! Dus eerst insmeren met spul dat ze niet lekker vinden!

Als alles staat gaan we eerst eten, binnen, vanwege onze vrienden!

Luifel uit en ons terras ingericht. Ik loop een rondje en inspecteer het sanitair dat er, gedateerd, maar schoon uitziet. Ook even de code van de WiFi gehaald en we kunnen bij de camper internetten.

Het Peipsi Meer vormt de grens met Rusland en is met zijn 2611km2 een van de grootste meren van Europa. In het zuiden gaat het over in het Lämmimeer en Meer van Pskov dat vrijwel geheel op Russisch gebied ligt. Het diepste punt is 15,3 meter en er wordt veel spiering gevangen.

De vrouw vertelde dat het vanaf half juni al zo warm is en dat het afgelopen winter 10-15 graden gevroren heeft en dat het meer dichtgevroren was en dat er behoorlijk sneeuw gevallen was.

We brengen de middag rustig door, het is hier heerlijk, 25 graden met een windje vanaf het Meer.

Na de thee lopen we nog even naar het strandje waar er een paar aan het zwemmen zijn.

Het is echt een prachtige plek hier, waar we nu met nog een Fins echtpaar staan. Ook zijn er wat huisjes die ook bezet zijn.

Als we aan ons wijntje zitten krijgen we een show van zwaluwen, die een halve meter boven de grond insecten aan het vangen zijn en die dan in de lucht hun jongen voeren. Zo behendig als

deze vogels zijn!

Bep gaat eten maken en ik dit verslag van vandaag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl