Rathdrum

20 september 2018 - Rathdrum, Ierland

Donderdag 20 september

Gisteravond er achter gekomen dat dit ook een camping is van "We zijn er bijna" de reis door Ierland van de ANWB. Ook was er nog een caravan gekomen, een Engels stel dat ik pas laat zag.
Weer een hele sterrenhemel toen we naar bed gingen en windstil
Ook 's nachts is het hier doodstil en vanmorgen was het fris in de camper, 11graden! Dus eerst de kachel aangezet en een half uur daarna er uit gegaan. Mooi sanitair blok en heerlijk gedoucht. Dan eten en nadat Bep haar haar in de krul zat zijn we om 9.35 vertrokken uit Donard. Stukje naar de N81 en dan er weer af, door Holywood! heen en dan de Wicklow Mountains en het Nationale Park door. Mooi gebied dat een beetje aan Schotland doet denken al is het alleen al door de schapen op de weg! Bovenop gestopt bij Wicklow Gap waar je een prachtig uitzicht hebt. Ook daar meteen maar koffie gedronken en toen we weer verder gingen begon het licht te regenen. Mooie rit naar beneden en kwamen in Laragh uit. Dan even zoeken om naar Glendalough te gaan. Daar aangekomen de camper op een parkeerplaats gezet. Het regende nu echt, even gewacht, maar toen de regenjassen aan en naar het Visitor Centrum gegaan. Daar eerst een film bekeken over de historie van het gebeuren hier en in de hoop dat droog zou worden. Maar dat was ijdele hoop, de regenjassen aan en zijn we dus naar de overblijfselen van een klooster en een kapel en toren gelopen. Maar Bep ging halverwege terug omdat het bleef regenen. Ik door en het was niet eens ver lopen. Hier zijn de oudste overblijfselen van het Christelijk geloof van Europa. In de 6e eeuw kwam Sint Kevin hier en leefde als kluizenaar. Door toeloop van volgelingen stichtte ze in 618 een kloostergemeenschap. In de 12e eeuw woonden er zelfs 3000 mensen. In de 10e eeuw hadden zij ook last van plunderingen van de Vikingen. In 1066 is de toren van 33meter gebouwd, de functie er van gissen de geleerden nog over.  Ook de kapel is van de 11e eeuw en wordt St Kevin's Kitchen genoemd omdat de toren doet denken aan een schoorsteen. Het klooster werd in 1398 vernietigd maar niet kort daarna weer opgebouwd. In 1569 werd het klooster opgeheven door Koning Hendrik VIII.
Ook heel veel graven zijn er met een Keltisch kruis er op. Daar een tijdje rond gelopen bij het Lower Lough en naar het Upper Lough gelopen. Ook daar zijn nog ruïnes van kerken. Ook is er 650 treden hoger een waterval te bewonderen. Hier zijn ook heel veel wandelingen te maken. Ik ben weer terug gegaan naar de camper waar Bep op me zat te wachten. Daar eerst gegeten en het laatste stukje door bossen naar de beoogde camping gegaan. Zouden hier twee nachten verblijven maar er is een festival en voor morgen zijn alle plaatsen bezet. Dus dan maar één nacht. Het regent nog steeds en dus de tijd om wat te lezen en de foto's op de lap top te zetten. Ook hier op de camping is het nat, alle plekken op gras staan plassen maar wij staan op steen en daar geen last van. Dan aan de thee en het lijkt wel wat minder te worden met de regen. We zouden nog het dorp inlopen dat een kleine 1500 inwoners heeft. Maar de regen wordt weer heviger dus nemen we een wijntje en het zoemertje aan! Bep heeft een soepje gemaakt dat we vooraf nemen, dus een 3 gangen diner vandaag! Na de afwas ik door de regen de vuilnis weggooien. Vandaag de slechtste dag, qua weer, in Ierland!