Wexford

21 september 2018 - Wexford, Ierland

Vrijdag 21 september

Gisteravond tot over half elf geregend en dat was vandaag ruim 12 uur achter elkaar! Maar we hadden beeld op de TV en zagen op het laatste nieuws dat ook Nederland nog een staartje van Helene krijgt.
Vanmorgen om even voor zevenen werd ik wakker van tikken op het dak. Het waren geen vogels maar het regende weer en het was koud in de camper, 11 graden! Dus snel de kachel aan gezet en weer in het warme bed gekropen.
Om even voor achten er uit en de ochtendhandelingen afgewerkt. Na het ontbijt nog even water bijgevuld. Hier in Ierland hebben ze lekker water maar dat komt dan ook genoeg van boven! Geen chloorsmaak en ook geen kalk in het water.
Om 9.20 vertrokken we en het was slechts 8 graden buiten maar wel droog. Vanuit Rathdrum binnendoor over de 752 naar Arklow, veel bossen en smalle wegen. Daar komen we op de M11 die later overgaat in  de N11. We zoeken een parkeerplaats maar die is er gewoon niet. 10km voor Wexford is een parkeerplaats en daar drinken we koffie. Dan is het nog maar een klein stukje rijden naar de camping. Moest me inschrijven bij het zwembad en daar zat een alleraardigste mevrouw die denk ik ook om een praatje verlegen zat. Was 8 jaar getrouwd, had twee zoons en haar man is boer. Hadden een natte winter gehad en geen lente want toen kwam de warme zomer.
6 weken geen regen en haar man is landbouwboer en normaal 400 balen stro van een stuk land en nu maar 150! Vroeg ook naar onze familieomstandigheden en kon niet begrijpen dat wij al bijna 47 jaar getrouwd zijn en al 6 kleinkinderen hebben.
Dan rijden we de camping op en het ziet er netjes verzorgd uit en zoeken een plaatsje.
Op beton en dat is wel lekker, geen prut! Dan gaan we eerst eten en zouden daarna de stad ingaan maar er kwam net een bui aan en dus even wachten.
Duurde gelukkig niet lang en wij over de lange brug naar Wexford.
Wexford is ook gesticht door de Vikingen en heeft nu ruim 20.000 inwoners en ligt aan de monding van de rivier Slaney. Ook ligt het aan de spoorlijn van Dublin naar Rosslare en gaat 5X op een dag naar Dublin. Wij hadden een plattegrond gekregen van Wexford en liepen naar Main Street, dè winkelstraat. Heel veel locale winkels maar ook een Penney's waar Bep even ging kijken. Ik ga even een eigen rondje lopen en kom enkele kerken tegen. Eerst de ruïne van de Saint Patrick Church die ook in 1649 door Olivier Cromwell zwaar beschadigd werd. Dan naar de Church of the Immaculate Conception, een katholieke kerk. Even verder stond nog de klokkentoren uit 1856 van het Franciscaner klooster waar al in de 13e eeuw een kapel stond. Ook nog de St Iberius kerk waar een kunsttentoonstelling is. Ook hier dus veel kerken en Olivier Cromwell heeft hier in 1649 dus 6 kerken geplunderd en ernstig beschadigd. Ik kwam Bep, na telefonisch contact, weer tegen in de Main Street en had geen tasje bij haar! Ook ben ik nog even over de haven gelopen waar een paar vissersschepen lagen. Daarna lopen we weer naar de camping over de lange brug!
Bep zet thee en we zouden uit eten gaan in Wexford maar vindt het och wel een heel stuk lopen dus besluit Bep zelf maar weer te koken. Ik ga nog even buiten zitten, wel met een vest aan, want het is best lekker buiten al staat er wel wat wind. Als het tijd is voor een wijntje ga ik ook naar binnen. Bep maakt weer iets speciaals voor misschien de laatste warme maaltijd in Ierland. Na de afwas de TV aan en ik in de administratie.
De camping is aardig vol gelopen, misschien wel met mensen die ook morgen met de boot meegaan.

1. Anton van geemen:
    22 september 2018
    Hoi Bep & Bert Weer een mooi verslag en pracht foto,s Vandaag was het weer snik heet 30 hier maar morgen word het weer normaal wat dat is. Onze kleinzoon en vrouw zitten in Europa op hun honeymoon ze zijn al in Amsterdam geweest.Gaan jullie nou weer op de ferryboat naar UK ? Mensen verders nog heel veel plazier op je trip mvg van ons beide Emmy & Anton