Glen of Aherlow

18 september 2018 - Glen of Aherlow Caravan & Camping Park, Ierland

Dinsdag 18 september

Gisteravond dus weer regen maar vanmorgen toen we opstonden, blauwe lucht en de zon!
De buren vertrokken al vroeg, half acht. Wij de ochtendhandelingen verricht en na ontbijt de boel weer op zijn plaats en we vertrokken om 8.45 uit Waterford. Langs de kade en dan de brug over en over de N24 richting Cahir. Een mooie brede weg met weer van die gele lijnen waar je niet precies weet of je daar nu af en toe moet rijden om het achterkomende verkeer te laten passeren! Ook hier het meeste agrarisch met boeren die heel veel koeien hebben. Na Cahir hier en daar wat landbouw maar 90% veeteelt.
Bij Cahir nemen we een stukje M8 en slaan af bij Cashel. Daar zoeken we een parkeerplaats en zetten de camper daar neer. Gaan eerst koffie drinken en dan lopen we naar de Rock of Cashel.
Een van veraf zichtbaar symbool van macht. Tussen 370 en 1100 regeerden hier de koningen van Munster vanaf de Rock of Cashel. In 450 zou dit de plaats geweest zijn waar Sint Patrick de koning Aenghus tot het Christendom bekeerde. In 795 had de omgeving last van plunderingen van de Vikingen en in 1101 schonk de toenmalige koning de Rock of Cashel aan de kerk. In 1111 vestigde zich daar de aardbisschopszetel en in 1127 begon Cormack Mac Carthy de bouw van een romaanse kerk. De ronde toren is 32 meter hoog en dateert uit de 10e eeuw. De kapel is van 1127 en werd in  1134 ingewijd. Het geheel is diverse malen gerestaureerd. Wij entree betaald en ook meteen voor een gids die een rondleiding door de kapel gaf. Die duurde 20 minuten en was interessant. Voor de kapel was een ander steensoort gebruikt, ik dacht zandsteen. Binnen moet het mooi beschilderd zijn geweest. Dan weer naar buiten en nog een film bekeken over de geschiedenis ervan en dan een rondje om de gebouwen gedaan. Een prachtig uitzicht over de omgeving en ook op het Cisterciënzer Abdij, Hore Abbey, dat op 10 minuten lopen hier vandaan staat. Dit is van 1270 en in de 16e eeuw verlaten door de monniken en Elisabeth I deed de landerijen in 1561 over aan de Graaf van Sussex. Als we alles bekeken hebben gaan we de poort uit en bezoeken nog twee gift shops waarna we naar de camper gaan. Daar eten we in ons eigen restaurant en vertrekken weer om half twee. We rijden naar Tipperary (van dat liedje!) en daarvandaan binnendoor over een smal weggetje naar Glen of Aherlow waar een camping is. Daar aangekomen ingeschreven en zelf een plaatsje gezocht. Het is een oud landgoed en er zou een goed restaurant bij zijn maar is gesloten dus wordt het weer ons eigen restaurant! Het is best mooi en de accommodatie is 70% ook weinig medecampeerders. Maar zelf een plaatsje gezocht en Bep meteen de was bij elkaar gezocht en in de wasmachine gestopt. Het was nog steeds mooi weer met 22 graden! Ook de matten werden geklopt en na ruim een half uur kon Bep de was ophangen.
De stoelen konden er uit en buiten thee gedronken! Maar tegen vijven ging de zon toch steeds achter de wolken en werd het fris. Dus het wijntje binnen opgedronken. Tegen etenstijd was de was droog en kon het weer in de kast! Bep moet dus ook vandaag weer achter het fornuis en maakt weer iets lekkers. Na de afwas is ook hier de zon achter de horizon verdwenen en wordt het frisser. Vandaag weer een mooie dag, mooi weer en wat cultuur!

1. Diane Honingh:
    18 september 2018
    Wat een prachtige foto's weer. Prachtig landschap! Jammer dat het er vaak en veel regent....
  2. E.J. Klok-Assink:
    19 september 2018
    Hallo Bep en Bert,

Dit is jullie laatste week in Ierland?
    In het blad van Oud Broek staat ene Bert Honingh geheel vermomd als brandweerman.
    Diane, jij staat er ook in als bloemenmeisje, hartstikke pittig!
    Hopelijk hebben jullie nog een stuk of wat moole dagen voor de oversteek.

Groetjes, Els en Pier.