Beaulon

21 september 2019 - Beaulon, Frankrijk

Zaterdag 21 september

Gisteravond nog een poosje buiten gezeten. Prachtig avondrood en als het echt donker is naar binnen. Een Engelse detective gekeken die meestal goed in elkaar zit.
Vanmorgen was het in de camper 19 graden, 8 meer dan gisteren en het is herfst vandaag!
Dus weer prachtig weer al was er wel wat meer wind. Vandaag weer opbreken want we gaan weer een etappeplaats verder. Zo'n 10 campers vertrekken en wij dus ook. Eerst nog de watertank vullen en het vuile water aftappen. Via de intercom het getal doorgeven wat je bij de betaling gekregen hebt en dan gaat de poort open en vertrekken we om 9.50 uit Bellerive sur Allier. (22gr). Over de brug naar Vichy waar het erg druk is. Vichy door en dan komen we in wat rustiger vaarwater op de D906B naar Lapallise. Mooie route met wat vergezichten maar wat is het dor en droog! Weinig te eten voor de koeien in dit agrarisch gebied. Ze zijn ook mais aan het hakselen van ong een meter hoog dat verschrikkelijk stuift! Ook zijn ze de wegkanten aan het maaien dat ook erg stuift van de stof! Bij Lapalisse gaan we bij de Intermarché boodschappen doen en als we om 11 uur vertrekken geeft mijn temperatuurmeter 28 graden aan!
Dan de D408 richting Dompierre sur Besbre wat hetzelfde laken en pak is, droog en dor. We rijden langs het riviertje de Besbre waar heel weinig water in zit. Op deze route zijn wel een paar kasteeltjes, bij Jaligny sur Besbre, Beauvoir en Thoury. Één er van heeft m'n Bep Cam kunnen fotograferen, de anderen stonden aan de verkeerde kant van de weg! Na Dompierre sur Besbre nemen we de D15 naar Beaulon die langs het Canal latéral à la Loire loopt. We rijden naar de officiële camperplaats en kijken of daar een mooi plaatsje is. We hebben al twee keer hier gestaan maar dan aan de andere kant bij het haventje. Ik loop daar naar toe en zie dat er wel wat veranderd is. Er ligt een boot vol grond op de plaats waar wij altijd stonden. Dat zal wel een actie zijn van de bewoner van een huis dat er achter staat. Maar er is nog een mooi plaatsje en daar zetten we hem neer. Naast het hokje waar ook voorzieningen zijn. De vorige keren stonden we naast een man en een vrouw uit Brabant en die ging met zijn fiets de buurt af om walnoten te rapen. Had een hele zak vol en ook wij kregen toen wat van hem. Was wel gezellig en we dachten hun hier nogmaals te ontmoeten maar niet dus.
Bep doet eerst een wasje en als dat hangt en de luifel staat gaan we eten. Ook hier is het weer heerlijk en moeten we de schaduw opzoeken. Ik praat nog met een Duitser die het ook heeft over de komende regen. Hij heeft "Jetons" gekocht om als zijn zonnepanelen niet genoeg stroom opbrengen een munt in de automaat te gooien en dan stroom heeft. Geen gek idee en ik haal mijn fiets er af en ga naar het dorp (1,5km) om bij de Tabac een paar Jetons te halen. Maar gaat om 3 uur open en moet nog een half uurtje wachten! Fiets wat in de rondte en zie dat er ook een kasteel is. Het is Privé dus niet toegang baar, vorige keren niet gezien! Kan er ook niets van op internet vinden. Dan terug en thee gaan drinken. Er liggen diverse huurbootjes voor de wal, waarvan enkele met Engelse mensen aan boord.
Als we aan ons wijntje zitten komt er een huurboot met Duitsers. De Engelsen die er naast liggen helpen hun met aan te meren en de touwen aan te pakken. Nu zijn we nog één maar na de Brexit.... Het loopt tegen zevenen als Bep naar binnen gaat om het eten te maken. Bep is al bezig met het eten als er ook een pizza kar hier op het haventje gaat staan. Voor ons is hij te laat want Bep is al bezig met het eten. Na het eten even de vuilnis wegbrengen en het is nog lekker buiten al begint het wel te schemeren!

1. Diane Honingh:
    22 september 2019
    Dus nu heb je de camper moeten wassen met al dat gestuif onderweg?