Dieulefit

11 september 2019 - Dieulefit, Frankrijk

Woensdag 11 september

Gisteravond nog een buitje gehad maar toen ik om 10 uur naar buiten ging was het droog en pikkedonker en muisstil. Maar geen ster te zien.
We hadden besloten om het rustig aan te doen vanmorgen omdat we een klein stukje moeten rijden en de winkel pas om 9 uur opengaat voor brood.
De zon scheen en het was een prachtig gezicht de zon zo op de bergen te zien schijnen. In de winkel lagen slechts vijf broden dus had niet veel keus. Dan gegeten en ik daarna nog even gekeken of ik nog gieren zag. Ook nog met een franse vrouw gepraat die ook nieuwsgierig was naar de gieren. Volgens haar zaten ze nog aan het ontbijt! Dus niets gezien!
Om 10 uur vertrokken we uit Rémuzat en reden de prachtige route langs de rivier de Eygues naar Nyons. Hoge bergen om ons heen en door smalle kloven. Door Nyons en dan richting Dieulefit. Onderweg bij Rousset les Vignes op een parkeerplaats koffie gaan drinken. We zitten hier al weer in de druivenstreek met hier en daar een lavendelveld. Om 11.35 komen we op de camping in Dieulefit aan en kijken of er een geschikte plaats voor ons is. De camping voor ons is veel kleiner geworden omdat er veel meer tenten bij staan. Waren er in het begin toen we hier voor het eerst kwamen ruim 90 plaatsen nu is dat ong. de helft! Toen we ons meldden bij de receptie herkende Antoine ons meteen en vroeg ons waar we allemaal geweest waren de afgelopen jaren. Er zijn meer tenten bijgekomen omdat er in Augustus weinig tenten of caravans meer komen! We zetten de camper neer en installeren ons. We kijken of Jaqueline en Francois er zijn maar ze zijn wel op de camping maar ik denk dat ze weg zijn met de auto. Dan gaan we eerst eten en genieten van de zon die weer heerlijk schijnt vandaag. Na de afwas krijgt Bep telefoon uit Nijmegen en praten de dames "even" bij. Ik zie later dat Jaqueline en Francois terug zijn gekomen en als Bep heeft opgehangen gaan we daar naar toe. Alletwee verrast en meteen gaan zitten en de fles rosé op tafel. Gaat goed met ze maar hebben ook last van ouder worden. Jaqueline loopt met een rollator en rijdt geen auto meer, dat doet Francois die 82 jaar is maar ook fysiek heeft ingeleverd. Hebben ook een hondje, Tobi. Jaqueline praat nog steeds als een waterval en dan ook nog met een accent! Francois praat ook met een accent en dat is dus goed opletten en jammer dat je niet alles kunt volgen. Maar na een paar wijntjes lijkt het wel of google translate in ons hoofd beter gaat werken! Maar na een tijdje gaan we weer en gaan nog even kijken wat er allemaal veranderd is in Dieulefit. Veel winkeltjes zijn van eigenaren veranderd en dus ook de waren die ze verkopen. Lopen door de hoofdstraat en langs het Riviertje de Jabron weer terug. We nemen een kop koffie want de vijf in de klok hebben we al gehad (14.45!) We zitten heerlijk in de zon en hier op de camping zijn veel Nederlanders. Een paar tenten en een paar caravans maar het meeste camperbusjes en campers. Ook komt er nog een Nederlander even buurten en hebben we een Duitse mevrouw met een tentje als buurvrouw gekregen maar geen concurrentie voor m'n Beppie!Bep gaat eten maken en de zon gaat zo tegen half zeven achter de bomen. We eten weer heerlijk en daarom was ik af! Taken zijn zo verdeeld. Ik ga nog even buiten zitten dit afmaken terwijl Bep de afwas afdroogt. Het is nu 20.15, de wind is weg en het begint te schemeren. Ook wordt het wat frisser en daarom vest aan!